تحلیل موضوعی تفاوتهای ارتباطی زنان و مردان مورد مطالعه: مجموعۀ صنعتی انتخاب1
(ندگان)پدیدآور
نصراصفهانی, علینصراصفهانی, مهدیعالم, ریحانهالساداتنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی تفاوتهای ارتباطی زنان و مردان است. این پژوهش به یکی از موانع ارتباطی «جنسیتی» یعنی تفاوتهای ارتباطی زنان و مردان پرداخته است که باعث ایجاد سوءتفاهمها، سوءتعبیرها و برداشتهای غلط در محیط کار میشود. آگاهی مدیران و کارکنان از این تفاوتها میتواند در شناخت بهتر افراد از خود و درک و پذیرش جنس مخالفشان کمک کند، زیرا بدون شناختِ جنبههای روانی و رفتاری افراد در سازمان، نمیتوان انتظار داشت که سازمان به سمت موفقیّت و کامیابی گام بردارد. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. به همین منظور، از میان 3500 نفر از کارکنان و مدیران مجموعۀ صنعتی انتخاب به عنوان جامعۀ آماری، تعداد 431 نفر از مدیران و کارکنان زن و مرد، به صورت تصادفی طبقهای متناسب با جامعۀ آماری انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر شاخصهای آمار توصیفی، از تحلیل استنباطی نظیر t مستقل و تحلیل واریانس تکمتغیره (آنوا) استفاده شد. نتایج نشان میدهد که میزان آگاهی مدیران و کارکنان مجموعۀ صنعتی انتخاب از تفاوتهای ارتباطی زن و مرد کافی نبوده و این امر میتواند در سازمان مشکلاتی را ایجاد کند؛ بنابراین، لازم است در این خصوص اقداماتی از جمله آموزش افراد سازمان، تشکیل کارگاههای آموزشی در این زمینه و غیره صورت گیرد. همچنین، بر اساس نتایج حاصل از پرسشهای فرعی تحقیق، بین میزان آگاهی مدیران و کارکنان در سازمان و تفاوتهای ارتباطی زن و مرد بر اساس جنس، سابقۀ کار، سن و تحصیلات تفاوت معنیداری مشاهده نشد
کلید واژگان
ارتباطات مؤثرموانع ارتباطی
زنان
مجموعۀ صنعتی انتخاب
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهاندانشگاه آموزش عالی
دانشگاه آموزش عالی
شاپا
2383-07432383-0751




