نقش و عملکرد زن در تبلیغات بازرگانی تلویزیون ایران «تحلیل محتوای پیامهای بازرگانی شبکۀ سه سیما در مهر، آبان و آذر ماه سال 1391»
(ندگان)پدیدآور
اسدی, عباسعبدی, ندانوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه رسانههای ارتباطجمعی نقش بیبدیلی در معرفی و تعیین سبک زندگی مخاطبان خود بازی میکنند و تأثیر انکاریناپذیری در ایجاد، تقویت و حتی تغییر نگرش مخاطبان خود در مقولههای فکری، سیاسی و تبلیغات بازرگانی دارند. استفاده از عناصر متنوع محتوایی برای جذب مخاطب و افزایش تأثیر آگهیهای تلویزیونی، دغدغۀ اصلی برنامهریزان و مبلغان تجاری در رسانه است. استفادۀ ابزاری از زن بهعنوان یکی از عناصر مهم مورد استفاده برای اثربخشی تبلیغات تجاری در دنیا و ایران، مورد انتقاد بسیاری از اندیشمندان، نخبگان فرهنگی و دینی قرار گرفته است. مقالۀ حاضر به بررسی نقش و جایگاه زن در پیامهای بازرگانی در ایران میپردازد. برای نیل به این مقصود، از روش تحلیل محتوا سود بردهایم و جامعۀ آماری مورد نظر در این تحقیق، 410 آگهی بازرگانی پخششده از شبکۀ سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران در ساعات 18 تا 24 هر روز طی ماههای مهر، آبان و آذر سال 91 است. آمارهای بهدستآمده در نهایت نشان میدهد استفاده از زنان در آگهیها برای فروش بهتر کالا و خدمات، باعث پررنگتر نشان داده شدن نقش کلیشهای وی ـ کار در منزل و مکمل نقش مرد ـ شده است
کلید واژگان
نقش کلیشهایتبلیغات بازرگانی
سبک زندگی
بازنمایی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامهطباطبایی
شاپا
2383-07432383-0751




