اثربخشی برنامه آگاهی واج شناختی چندرسانهای بر مهارت خواندن دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایه اول ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
سعیدی, سمیراحسن زاده, سعیدقاسم زاده, سوگند
نوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی برنامه آگاهی واجشناختی چندرسانهای بر مهارت خواندن دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایه اول ابتدایی بود. در این پژوهش که به روش تکآزمودنی و به شیوهی خط پایه اجرا شد، جامعه-ی آماری شامل دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایه اول ابتدایی در شهر تهران بود که از میان آنان، دو دانشآموز دختر با عملکرد هوشی مرزی به شیوهی نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یکی از این دانشآموزان دارای مشکلاتی در خواندن بود و دیگری مشکلی در خواندن نداشت. سپس، برنامهی آگاهی واجشناختی طی 12 جلسه 45 دقیقهای به آنان ارائه شد. همچنین، آزمودنیها در سه مرحله، با آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده از تحلیل دیداری دادهها و شاخص اندازه اثر نشان داد که عملکرد هر دو آزمودنی در خردهمقیاسهای مهارت خواندن در مرحله مداخله نسبت به مرحله خط پایه افزایش معناداری داشته است. بنابراین، به نظر میرسد برنامه آگاهی واجشناختی چندرسانهای بر افزایش مهارت خواندن دانشآموزان با عملکرد هوشی مرزی پایه اول ابتدایی موثر است.
کلید واژگان
برنامه آگاهی واجشناختی چندرسانهایمهارت خواندن
عملکرد هوشی مرزی
شماره نشریه
49تاریخ نشر
2023-03-211402-01-01
ناشر
دانشگاه سیستان و بلوچستانUniversity of Sistan and Baluchestan
سازمان پدید آورنده
آموزگار استثنایی،سازمان آموزش و پرورش استثناییاستاد دانشگاه تهران
دانشگاه تهران



