تحلیل فنی و بصری دیوار نگارههای گل و مرغ در خانه قوام و زینتالملک شیراز
(ندگان)پدیدآور
شیخی, علیرضاعباسی شوکت آباد, امیرحسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نقش گل و مرغ یکی از رایجترین تزئینات در دوره قاجار و پس از آن است. نقاشیهای گل و مرغ بهکاررفته در خانههای تاریخی شیراز از نمونههای ارزشمند نقاشی ایرانی به شمار میآید. هدف پژوهش بررسی نقوش گل و مرغ بهکاررفته در دوخانه نارنجستان قوام و زینتالملک است. ازاینرو نقوش گل و مرغ بکار رفته در نارنجستان قوام و زینتالملک از منظر بصری و فنی چه ویژگیهایی دارد؟و عوامل مؤثر بر آنها چه بوده است؟ نتایج حاصل نشان میدهد، افتراق نقوش حاکی از کاربری متفاوت این دو بناست. نارنجستان قوام بهعنوان دارالحکومه فارس، با نقوش پرکارتری از لحاظ نقش، رنگ، ترکیببندی و ریتم در راستای اعتبار بخشیدن به قدرت خویش است و در خانه زینتالملک که محل زندگی خانواده قوام بوده، باظرافت نقوش در کنار تصویر زن و استفاده بیشتر از رنگهای گرم، فضای صمیمی حاکم است. نقوش، تحتتأثیر ایران باستان و اسلامی، هنر شرق بهویژه هند و هنر اروپایی، است. همچنین موقعیت جغرافیایی شیراز، شهرت به شهر گلوبلبل و کاخ شاهی در شکلگیری نقوش تأثیر گذاشته است. سایهپردازی، رعایت بعدنمایی، تنوع رنگ و طرح در تمامی فضاها دیده میشود. نقوش به شش دسته مرغ، گل و مرغ، دستهگل، گلدان، گل و اسلیمی، دستهگل و منظره قابل تقسیم است. این نقوش بهوسیله رنگ روغن، اکسیدهای فلزی، معرق و چوب بر روی بستری از جنس چوب، سنگ، کاشی و آیینه کار شدهاند.
کلید واژگان
گل و مرغشیراز
قاجار
قوامالسلطنه
زینت الملک
صنایع دستی
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2023-01-211401-11-01
ناشر
دانشگاه بیرجند و همکاری انجمن علمی فرش ایرانUniversity of Birjand
سازمان پدید آورنده
دانشگاه هنر تهران، دانشکده هنرهای کاربردیگروه صنایع دستی، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
شاپا
2382-98852717-1930



