اثربخشی برنامه خانواده محور مبتنی بر رایانه بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد شنیداری کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی
(ندگان)پدیدآور
حاجی جعفری, شیرینعزیزی, محمدپارساپیمانی, جاویدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمهپژوهش حاضر با هدف تعییناثربخشی برنامه خانواده محور مبتنی بر رایانه بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد شنیداری کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی انجام شد.روش کاراین پژوهش از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان 6-9 ساله، با اختلال نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیکهای درمانی هستی و پارسا در سال 1401- 1402 بودند. نمونه آماری این پژوهش را 30 نفر از این کودکان تشکیل دادند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند و مورد مداخله قرار گرفتند. برایاندازه گیری متغیرها از آزمون انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و عملکرد شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994) و برای تحلیل دادهها از کواریانس استفاده شد.نتایجنتایج نشان داد که برنامه جامع خانواده محور یارانه یار بر انعطاف پذیری شناختی و عملکرد شنیداری تاثیر معنی داری دارد(05/0 ≥ p).نتیجهگیریبا توجه به اثربخشی برنامه خانواده محور مبتنی بر رایانه بر انعطافپذیری شناختی و عملکرد شنیداری کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی پیشنهاد میشود از این برنامه برای کودکان ویژه استفاده شود.
کلید واژگان
نقص توجه-بیش فعالیبرنامه خانواده محور رایانهیار
انعطاف پذیری شناختی
عملکرد شنیداری
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران




