بررسی چگونگی تأثیر کیفیت پیوستگی فضایی در ورودیها بر میزان حضور پذیری در بازار (نمونه موردی: بازار سنتی شهر شیراز)
(ندگان)پدیدآور
باقری, سیده مریمنصر, طاهرهحیدری, علی اکبرتقی پور, ملیحه
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
حضور پذیری مردم در یک فضای عمومی، بسیاری از مسائل ازجمله حوزههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... مرتبط با آن فضا را تحت تأثیر قرار داده و عامل اصلی در تعیین میزان موفقیت آن فضا به شمار میرود. از سویی هر فضای شهری از طریق لبههایش با محیط پیرامونی آن در ارتباط است که در این خصوص پیوستگی فضایی در لبهها، عامل اصلی در تعیین نوع و شکل ارتباط با فضای پیرامونی است. بنابراین پیوستگی فضایی در ورودیهای یک مجموعه شهری بهعنوان جزئی از لبه، میتواند تأثیر بسزایی در افزایش حضور پذیری در آن مجموعه داشته باشد. با این توضیح در این پژوهش، موضوع چگونگی تأثیر پیوستگی فضایی در ورودیهای یک مجموعه عمومی شهری بر میزان تمایل افراد به حضور پذیری در آن مجموعه موردبررسی قرار میگیرد که دراینارتباط، مجموعه بازار سنتی شیراز بهعنوان نمونه موردی تحقیق مدنظر قرارگرفته است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی تحلیلی مبتنی بر ترکیب روشهای کمی و کیفی در گردآوری و تحلیل دادهها است که بسته به ماهیت شاخصهای تحلیل در بخشهای مختلف، از روشهای مشاهده، مصاحبه، پرسشنامه و نرمافزار Depthmap ارزیابی ابعاد مختلف موضوع بهره گرفته شد. نتایج تحقیق درنهایت حاکی از وجود یک رابطه مستقیم میان پیوستگی فضایی در بعضی از ورودیهای بازار و تمایل به استفاده از آن ورودیها جهت حضور در بازار داشت. همچنین تداوم کالبدی، تداوم کارکردی و تداوم بصری ازجمله ابعاد پیوستگی فضایی در ورودیها هستند که مجموعه این عوامل میتوانند بر میزان حضور پذیری در یک فضای شهری (بهعنوانمثال بازار) نقش داشته باشند.
کلید واژگان
حضور پذیریپیوستگی فضایی
تداوم کالبدی
تداوم کارکردی
تداوم بصری
مجموعه بازار سنتی شیراز
معماري و شهرسازي
ناشر
دانشگاه هنر اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازدانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
دانشگاه یاسوج
دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
شاپا
2345-38502538-2624