• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 34, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 34, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    جایگاه، رسالت و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه دست‌اندرکاران

    (ندگان)پدیدآور
    مانی فر, محمدرضاهوسپیان, موشق
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    312.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    محققان در این تحقیق، با نگاه دیگری به شیوه‌های برنامه‌سازی و استفاده از روش کیو، پنج ذهنیت متفاوت دست‌اندرکاران را دربارة جایگاه، رسالت و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی ایران شناسایی کرده‌اند. ذهنیت یک؛ با تأکید بر جایگاه مهم عوامل درون‌سازمانی در دروازه‌بانی مطالب و اعتقاد به عینی‌گرایی نسبی بیشتر متمایل به ملت، مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را اجتناب از عوام‌فریبی، مبارزه با فرهنگ استعماری غرب و انحراف‌های دینی و مذهبی در جامعه می‌داند. ذهنیت دو؛ با تأکید بر جایگاه مهم عوامل برون‌سازمانی در دروازه‌بانی مطالب و اعتقاد به عینی‌گرایی نسبی بیشتر متمایل به حکومت، مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را حمایت بدون استثنا از سیاست‌ها و برنامه‌های ارکان آن می‌داند. ذهنیت سه؛ با اعتقاد به عینی‌گرایی مطلق، شیوة عینی ـ تشریحی ـ انتقادی را بر سایر شیوه‌ها ترجیح می‌دهد و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را انعکاس بی‌کم‌وکاست واقعیت‌ها و تشریح و تحلیل رویدادها، در استقلال کامل از خواست دیگران (چه حکومت و ملت) می‌داند. ذهنیت چهار؛ گرچه به‌ظاهر شیوة عینی ـ توسعه‌ای را ترجیح می‌دهد، اما به دلیل اینکه به داشتن روحیة انتقادگری به‌عنوان یک الزام بی‌توجه است، به شیوة عینی ـ شبه‌توسعه‌ای اعتقاد دارد و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را از زاویة آن می‌بیند و ذهنیت پنج نیز گرچه به‌ظاهر شیوة توسعه‌ای را ترجیح می‌دهد، اما به خاطر بی‌توجهی به الزام‌های آن، مانند تأمین استقلال حرفه‌ای و امنیت شغلی برنامه‌سازان و همچنین، برنامه‌سازی بر مبنای نظریة رسانه‌های توسعه‌بخش، به شیوة شبه‌توسعه‌ای اعتقاد دارد و مسئولیت اجتماعی صدای جمهوری اسلامی را چیزی فراتر از آن نمی‌داند.
    کلید واژگان
    صدای جمهوری اسلامی ایران
    مسئولیت اجتماعی
    ارتباط سه‌طرفة حکومت ـ رسانه‌ها ـ ملت
    شیوة برنامه‌سازی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-04-21
    1402-02-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    دکتری روزنامه نگاری ، دانشگاه دولتی ایروان (نویسنده مسئول)، ایروان، ارمنستان
    استاد گروه روزنامه‌نگاری رادیویی و تلویزیونی، دانشکده روزنامه‌نگاری، دانشگاه دولتی ایروان، ایروان، ارمنستان

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/bmsp.2022.348139.1749
    https://qjmn.farhang.gov.ir/article_168403.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027073

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب