سهم تبلیغات محصولات فرهنگی در فضای رسانهای ایران و تبیین مدل مناسب تبلیغاتی
(ندگان)پدیدآور
قره داغی, ایرجرضایی, علی اکبرقیومی, عباسعلیصالحی امیری, سیدرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعة سهم تبلیغات محصولات فرهنگی در فضای رسانهای و تعیین مؤلفههای اثرگذار، از چالشهای عرصة تبلیغات محصولات فرهنگی است. پژوهش حاضر، درصدد با استفاده از رویکرد دادهبنیاد است. روششناسی تحقیق کاربردی، گردآوری دادهها، کیفی و کمی و نوع مطالعه، پیمایشی مقطعی است. در این رابطه، با احصا سهم تبلیغات محصولات فرهنگی بین 100 نام و نشان برتر، جامعة آماری پژوهش را خبرگان و فعالان تبلیغات تشکیل دادهاند. نتایج پژوهش سهم تبلیغات محصولات فرهنگی را، طی سالهای 96 ـ 1394 نشان میدهد. از بین 100 نام و نشان برتر ایرانی از نظر هزینة تبلیغاتی در رسانهها، فقط 3/2 درصد به نام و نشانهای محصولات فرهنگی تعلق دارد. همچنین از بین 100 نام و نشان برتر ایرانی منتخب سازمان مدیریت صنعتی از نظر فروش، هیچیک از نام و نشانهای محصولات فرهنگی حضور ندارند. در حالیکه نتایج 100 نام و نشان برتر جهانی، منتخب مؤسسة اینتربرند در سالهای مشابه، بیانگر حضور پنج نام و نشان محصولات فرهنگی دنیا میان 100 نام و نشان نخست جهان است. بر مبنای یافتهها، مدل تبلیغات محصولات فرهنگی با استفاده از نظرهای نخبگان در قالب 12 مقوله، ارائه و تبیین شده است. بر اساس مدل پیشنهادی، تبلیغات فرهنگی، در قالب معنا پیدا میکند که ترفیع آن نیازمند عبور از مسیر پروپاگانداست و عمومیسازی آن برای مخاطب، میتواند قابل پذیرش یا غیرقابل پذیرش باشد، اما تبلیغات غیر فرهنگی، بر محور استوار است که ترفیع آن، نیازمند تبلیغات به مفهوم تجاری است که درنهایت، بازاریابی کالا میتواند به فروش یا عدم فروش منجر شود.
کلید واژگان
تبلیغاتمحصولات فرهنگی. مدل تبلیغاتی محصولات فرهنگی
فضای رسانهای ایران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-04-211402-02-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایراناستادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران (نویسنده مسئول)، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت و سیاست گذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
شاپا
1022-71802645-3797




