• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 34, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه
    • دوره 34, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اعتباریابی پرسشنامه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان درس تفکر و سواد رسانه‌ای (مورد مطالعه: معلمان شهرستان بیرجند)

    (ندگان)پدیدآور
    کاوسی, داودرستمی نژاد, محمد علیاکبری بورنگ, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    335.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامة صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان درس تفکر و سواد رسانه‌ای است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و جامعة آماری آن نیز 100نفر از معلمانی است که دارای تجربه تدریس درس تفکر و سواد رسانه‌ای در شهرستان بیرجند هستند. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 80 نفر بود و برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و داده‌ها با کمک نرم‌افزار SPSS و با کاربرد روایی سازه، تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه‌های اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس تحلیل شده‌اند. در پرسشنامه 16 عامل شناسایی شده‌اند که دارای ارزش ویژة بالاتر از یک هستند. گویه‌هایی که دارای میزان اشتراک کمتر از 5/0 بودند، به ترتیب از پرسشنامه حذف و تحلیل اکتشافی دو بار دیگر روی گویه‌های باقی‌مانده انجام شد، که درنهایت به هفت مؤلفه تقلیل یافت که به عنوان عوامل تشکیل‌دهندة پرسشنامة نهایی به دست آمدند که ترکیب آن‌ها هم دارای توجیه نظری و هم منطقی بود. پایایی پرسشنامه نیز، با استفاده ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد؛ که نشان‌دهندة‌ همسانی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج این تحلیل‌ها نشان داده‌اند که این پرسشنامه با هفت عامل 1. صلاحیت‌های رفتاری؛ 2. دانش رسانه‌ای؛ 3. مهارت‌های تدریس؛ 4. مهارت‌های تفکر؛ 5. مهارت رسانه‌ای؛ 6. سواد رسانه‌های نوظهور؛ و 7. صلاحیت پداگوژیک از پایایی و روایی مناسب برخودار است
    کلید واژگان
    صلاحیت حرفه‌ای
    آموزش تفکر
    سواد رسانه‌ای
    مهارت رسانه‌ای

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2023-04-21
    1402-02-01
    ناشر
    معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند (نویسنده مسئول)، بیرجند، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران

    شاپا
    1022-7180
    2645-3797
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/bmsp.2022.298721.1590
    https://qjmn.farhang.gov.ir/article_171791.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1027071

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب