اعتباریابی پرسشنامه صلاحیتهای حرفهای معلمان درس تفکر و سواد رسانهای (مورد مطالعه: معلمان شهرستان بیرجند)
(ندگان)پدیدآور
کاوسی, داودرستمی نژاد, محمد علیاکبری بورنگ, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، ساخت و اعتباریابی پرسشنامة صلاحیتهای حرفهای معلمان درس تفکر و سواد رسانهای است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و جامعة آماری آن نیز 100نفر از معلمانی است که دارای تجربه تدریس درس تفکر و سواد رسانهای در شهرستان بیرجند هستند. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 80 نفر بود و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و دادهها با کمک نرمافزار SPSS و با کاربرد روایی سازه، تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفههای اصلی و چرخش متعامد با روش واریماکس تحلیل شدهاند. در پرسشنامه 16 عامل شناسایی شدهاند که دارای ارزش ویژة بالاتر از یک هستند. گویههایی که دارای میزان اشتراک کمتر از 5/0 بودند، به ترتیب از پرسشنامه حذف و تحلیل اکتشافی دو بار دیگر روی گویههای باقیمانده انجام شد، که درنهایت به هفت مؤلفه تقلیل یافت که به عنوان عوامل تشکیلدهندة پرسشنامة نهایی به دست آمدند که ترکیب آنها هم دارای توجیه نظری و هم منطقی بود. پایایی پرسشنامه نیز، با استفاده ضریب آلفای کرونباخ 94/0 محاسبه شد؛ که نشاندهندة همسانی قابل قبول پرسشنامه است. نتایج این تحلیلها نشان دادهاند که این پرسشنامه با هفت عامل 1. صلاحیتهای رفتاری؛ 2. دانش رسانهای؛ 3. مهارتهای تدریس؛ 4. مهارتهای تفکر؛ 5. مهارت رسانهای؛ 6. سواد رسانههای نوظهور؛ و 7. صلاحیت پداگوژیک از پایایی و روایی مناسب برخودار است
کلید واژگان
صلاحیت حرفهایآموزش تفکر
سواد رسانهای
مهارت رسانهای
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-04-211402-02-01
ناشر
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند (نویسنده مسئول)، بیرجند، ایراندانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
شاپا
1022-71802645-3797




