ارزشیابی مطلوبیت حوزه معنویت و اخلاق دانشآموختگان یک مرکز آموزش عالی نظامی مبتنی بر سند گام دوم انقلاب اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
عباسیان, محمدمیرجمهری, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر با هدف ارائه راهکارهای تحقق توصیههای بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه معنویّت و اخلاق در نظام تربیتی-آموزشی یک مرکز آموزش عالی نظامی از طریق ارزشیابی عملکرد دانشآموختگان آن انجام گردید. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی و مقطعی انجام شد. جامعه آماری پژوهش عبارت است از فرماندهان مستقیم کلیه دانشآموختگانِ سال 1395 مرکز (به تعداد 699 نفر) که پس از طی موفقیتآمیز دوره مقدماتی رستهای و در زمان اجرای پژوهش (سال 1398) قریب به 2 الی 3 سال در یگانهای عملیاتی خدمت کردهاند. جامعه نمونه بهصورت تمام شمار انتخاب گردید. ابزارهای گردآوری دادهها، در روش کمّی، پرسشنامه سنجش شایستگیهای دانشآموختگان جوان در حوزه معنویّت و اخلاق و نیز در روش کیفی، مصاحبه گروه کانونی است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مقدار 88. 6% بدست آمد. تکمیلکنندگان پرسشنامهها و مصاحبهشوندگان شامل فرماندهان گردانهای عملیاتی هستند که 2 الی 3 سال در تماس کاری مستقیم با این دانشآموختگان بودهاند. بر این اساس تعداد 521 پرسشنامه تکمیل و قریب به 1268 دقیقه مصاحبه صورت گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمّی از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای t استودنت تکنمونهای و ANOVA) و دادههای کیفی از جدول فراوانی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که میزان شایستگیهای دانشآموختگان در حوزه معنویّت و اخلاق، بهطور معنیداری بالاتر از میانگین و در وضعیت «مطلوبی» قرار دارد همچنین رتبهبندی شایستگیهای سهگانۀ دانشآموختگان جوان، نشان داد که شایستگیهای ارزشی، دارای بالاترین رتبه در میان شایستگیهای سهگانۀ عملکردی آنها میباشد.
کلید واژگان
گام دوم انقلابحوزه معنویّت و اخلاق
شایستگیهای دانشآموختگان جوان
ارزشیابی عملکرد
راهبرد نظامی
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2023-05-221402-03-01
ناشر
دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایرانسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه افسری امام علی(ع)، تهران، ایران.عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.
شاپا
2008-191X2676-4520