• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی تخصصی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه علمی تخصصی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    خاستگاه کتاب‌سنجی

    (ندگان)پدیدآور
    خادمی, روح اله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    327.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    ترجمه مقاله
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در میان بسیاری از رویکردهای آماری نسبت به علم که به علم‌سنجی معروف اند، کتاب سنجی از جایگاه خاصی برخوردار است. کتاب سنجی یکی از اندک حوزه‌های فرعی است که با سنجش برونداد علمی سروکار دارد. بر اساس نظر بسیاری از تاریخ‌نگاران، توسعه ی نظام مند کتاب سنجی مرهون کارهای دی. جی پرایس و یوجین گارفیلد به‌عنوان بنیان‌گذاران این حوزه است. آثار اندکی که قبل از دهه‌ی 1950 تدوین شده معمولاً به دوره‌ی پیش از این افراد تعلق دارد. در این مقاله اشاره شده که چگونه شمارش نظام مند انتشارات، توسط روان‌شناسان به وجود آمده است. در اوایل دهه ی 1900، روان‌شناسان شروع به گردآوری اطلاعات آماری در مورد رشته ی خود کردند. انتشارات در سخنرانی ها، نقد و بررسی ها و تاریخ روان‌شناسی برای چندین دهه مورد شمارش قرار گرفت. هدف کمک به پیشرفت روان‌شناسی بود. علی رغم ناچیز بودن نوشتارهای پیش از این تاریخ ها، حجم و نظام‌یافته بودن این تلاش ها بیانگر آن چیزی است که باید به‌عنوان کارهای پیشرو در نظر گرفته شود و مؤلفان آن‌ها به‌عنوان پیشگامان کتاب‌سنجی در نظر گرفته شوند.
    کلید واژگان
    خاستگاه
    کتاب سنجی
    علم سنجی
    روان شناسی
    علم اطلاعات و دانش شناسی
    فناوری اطلاعات
    کتابداری و اطلاع رسانی
    مدیریت اطلاعات

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)
    سازمان پدید آورنده
    گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، ایران

    شاپا
    2383-1391
    URI
    http://www.adkajournal.ir/article_108424.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/102295

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب