نشریه علمی تخصصی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)
مرور بر اساس
مجموعههای این پایگاه
ارسال های اخیر
-
حفاظت از منابع دیجیتال: چرایی و چگونگی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2023-12-22)چکیده:برخلاف کتابخانههای سنتی که ساز و کار مشخص و پشتوانه قرنها تجربه را دارند، کتابخانههای دیجیتالی، نوپا هستند و با چالشهای بیشتری در تمامی جنبهها از جمله: در حوزه (تجهیزات و دستگاههای دیجیتال-سازی، حفاظت و نگهداری، ...
-
بررسی پیامدهای روانشناختی بیماری کووید ۱۹بر وضعیت سلامت روان کاربران کتابخانه های عمومی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2023-12-22)هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی پیامدهای روانشناختی بیماری کووید19 بر وضعیت سلامت روان کاربران کتابخانه های عمومی شهرستان بابلسر است.روش: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی بوده و ابزار گرد آوری داده ها، ...
-
بکارگیری قانون بنفورد در شبکه نشر دانشگاهی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2023-12-22)قانون بنفورد، که به عنوان قانون رقم اول نیز شناخته می شود، به طور گستردهای برای آزمایش ناهنجاری در طیف مختلفی از دادههای نظیر کشف تقلب در حسابداری، قیمت سهام و قیمت خانه گرفته تا قبوض برق، تعداد جمعیت و نرخ مرگ و میر ...
-
دگرسنجهها : یک مرور کلی و ارزیابی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2023-12-22)هدف: هدف از این مقاله ارائه یک مرور کلی و نقد دگرسنجهها، کم مطالعه شده و در عین حال عرصه مهم مطالعه برای دانشمندان، دانشگاهیان و محققان حرفهای است.طراحی/روششناسی/رویکرد: این مقاله به شش قسمت سازمان یافته است: بخش ...
-
داده کاوی در کتابخانه دیجیتال
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2021-08-23)دادهکاوی فرایند کشف پنهان درون دادهها از طریق برقراری روابط و الگوهای مفید است. دادهکاوی به بررسی و تجزیه و تحلیل مقادیر عظیمی از دادهها به منظور کشف الگوها و قوانین معنیدار اطلاق میشود که عمدتا از طریق ساختن مدلها ...
-
بررسی عوامل موثر بر روند فعالیتهای لابراتوار سازمان صدا و سیما در تبدیل منابع آنالوگ به دیجیتال (یک مطالعه کیفی)
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2021-08-23)هدف : بررسی عوامل موثر بر روند فعالیتهای لابراتوار سازمان صدا و سیما در تبدیل منابع آنالوگ (نگاتیو-پزیتیو) به دیجیتال. روش : پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش نظریه زمینهای انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته ...
-
مرور ادبیات کتاب سنجی و دگر سنجی : شاخص های عملکرد و تحلیل مقایسه
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2021-08-23)هدف: هدف از این مقاله ارائه سیرتحول در مفاهیم کتابسنجی و دگرسنجی و مقایسه آنها با درنظرگرفتن معیارهایخاص است. بنابراین هدف این مقاله ارائه سیر تحول پژوهش، بررسی شاخصهای مورداستفاده و نقاطقوت و ضعف ناشی از ادبیاتفعلی ...
-
ایجاد دانش دیجیتال: کتابخانه به عنوان ناشر دیجیتال با دسترسی آزاد
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2021-08-23)از اواسط دهه 1990 بسیاری از کتابخانههای آموزش عالی از نقشهای سنتی اولیه به (1) خریداران و ارائهدهندگان منابع پژوهشی و (2) ارائهدهندگان خدمات پژوهشی به نقشهای جدید، پیشرفته و مکمل عصر دیجیتال مربوط به ایجاد دانش دیجیتال ...
-
حداقل مربعات جزیی(پی ال اس) و مدلسازی معادلات ساختاری ( اس ایی ام)، یک روش کمی برای آزمون مدلهای نظری از کتابداری و علم اطلاع رسانی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2021-08-23)مدل سازی معادلات ساختاری (اس ایی ام)، با تکنیک حداقل مربعات جزیی (پی ال اس)، میتواند برای روش اکتشاف و ارزیابیهای پیش بینی کننده از روابط علی و تاثیر در میان متغیرهای مورد نظر در مدل های نظری استفاده شود. این کار مفاهیم ...
-
شاخص آیجن فاکتور: رویکردی شبکه ای به منظور ارزیابی مجلات علمی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2014-03-21)
-
سواد اطلاعاتی در فیسبوک: یک مطالعه تحلیلی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2014-03-21)
-
دستبرد علمی به خود یا بازاستفاده ی صحیح از متن؟
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2014-03-21)
-
افزایش همکاری و تعامل در برنامه ی پژوهشی تحصیلات تکمیلی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2014-03-21)
-
آیا کتابداران نیازی به مدرک دکترا دارند؟
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2014-03-21)
-
رویکرد سیبرنتیکی به کتابخانهی مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر نقش کنترل و بازخورد در شناسایی مشکلات این کتابخانه
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2020-02-20)هدف: پژوهش حاضر بر آن است تا ضمن بررسی علم سیبرنتیک و اجزا و عناصر آن، رویکردی سیبرنتیکی به کتابخانهی مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهید چمران اهواز داشته باشد. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش مروری و ...
-
خاستگاه کتابسنجی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2020-02-20)در میان بسیاری از رویکردهای آماری نسبت به علم که به علمسنجی معروف اند، کتاب سنجی از جایگاه خاصی برخوردار است. کتاب سنجی یکی از اندک حوزههای فرعی است که با سنجش برونداد علمی سروکار دارد. بر اساس نظر بسیاری از تاریخنگاران، ...
-
بررسی جامع وب 3.0 در کتابخانه های دانشگاهی
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2020-02-20)ظهور وب را میتوان منشاء یکی از مهمترین تحولات قرن بیست و یک در عرصه ارتباطات دانست. از سال 1990 که وب توسط آقای برنرزلی ارائه شد، جنبشی به وجود آمد که باید همه اطلاعات از روی کاغذ به اطلاعات الکترونیکی تبدیل شود. جنبش سریع ...
-
جایگاه و نقش کتاب، کتابدار وکتابخانههای زندان در فیلمهای سینمایی (مطالعه موردی: فیلم های رستگاری درشاوشنگ، کتابخوان، کمپ ایکسری)
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2020-02-20)چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی جایگاه و نقش کتاب، کتابخانههای زندان و کتابدار در فیلمهای سینمایی بود. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش از نوع پژوهشهای مروری با رویکرد میدانی انجام شده است. ...
-
مطالعه روند تولیدات علمی جهانی حوزه های مدیریت دانش و داده کاوی در نمایه استنادی اسکوپوس
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2016-11-21)
-
رویکردهای بالا- پایین و پایین- بالا برای شناسایی کاربران، خدمات و رابطکاربر یک کتابخانه دیجیتال 2.0
(اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا), 2020-02-20)به رغم وجود مدلهای نظری برای کتابخانههای دیجیتال، مطالعات و قوانین مربوط به شناسایی کاربران کتابخانه دیجیتال، کاربران و نیازهای آنها به لحاظ رابطکاربر و خدمات، به ویژه در زمینه یک کتابخانه دیجیتال 2.0 هنوز به خوبی شناخته ...



