تاثیر تنوع صادراتی و باز بودن تجاری بر توسعه جنسیتی در کشورهای منطقه منا
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, زهرا
نوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تجارت خارجی و بهبود کیفیت صادرات از جمله راهکارهایی است که برای دستیابی به توسعه اقتصادی بالاتر در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. نگاهی گذرا به نظریات تجارت بینالملل نشان میدهد، اجماع کلی نظریات بر این است که تجارت باعث رشد و توسعة اقتصادی کشورها می شود. این آثار مثبت می تواند ابعاد مختلفی از زندگی انسانها را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از ابعاد مهم توسعه اقتصادی و اجتماعی، وضعیت زنان و بهرهمندی آنها از فرایند توسعه است. به همین سبب پژوهش حاضر به بررسی تأثیر باز بودن تجاری و متنوعسازی صادرات، به عنوان دو مؤلفه مهم تجارت و ساختار آن، بر شاخص توسعه جنسیتی پرداخته است. این پژوهش با در نظر گرفتن منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه و اطلاعات آماری بین سالهای 1995 تا 2021 در چارچوب مدل رگرسیون دادههای پانل نشان میدهد که باز بودن تجاری و متنوع سازی صادرات تأثیر مثبت و معناداری بر شاخص توسعه جنسیتی و زیر شاخصهای مربوط به آن داشته است. به طوری که در گروه کشورهای مورد مطالعه افزایش یک درصدی شاخص باز بودن تجاری توسعه جنسیتی را به میزان 0.015 درصد و افزایش یک درصدی تنوع صادراتی، توسعه جنسیتی را به میزان 0.034 درصد بهبود بخشیده است.
کلید واژگان
توسعه جنسیتیباز بودن تجاری
متنوعسازی صادرات
کیفیت زندگی زنان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-03-211402-01-01



