تأثیر ابعاد تنفر از برند بر رفتار مصرفکنندگان
(ندگان)پدیدآور
رهبری پاک, ناهیدیزدانی, ناصر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مصرف کنندگان از نظر روابط با برند متفاوت هستند: برخی افراد احساسات مثبت (عشق) نسبت به برند دارند، برخی بیتفاوت هستند و برخی دیگر احساسات منفی (تنفر) نسبت به برند دارند. تنفر از برند همچون عشق به برند یک احساس طبیعی است. که در بازارهای مصرف رایج است. تنفر از برند مفهومی جدید اما بسیار با اهمیت و ضروری است که هرچند در گذشته نادیده گرفته شده، اما خوشبختانه اخیراً مورد توجه محققان قرار گرفته است. باتوجه به اهمیت مسئله، لزوم شناخت بیشتر آن وجود دارد. بر این اساس هدف از این تحقیق بررسی و تحلیل مفهوم تنفر از برند، عوامل و پیامدهای آن است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی و از لحاظ ماهیت یا روش گردآوری دادهها یک تحقیق توصیفی از نوع تحلیل همبستگی و رگرسیون میباشد. جامعه هدف، مصرفکنندگان محصولات ایران خودرو (سمند و پژو206) و سایپا (ساینا و پارس تندر) در شهر تهران میباشند؛ که در زمان توزیع پرسشنامه اظهار تنفر نسبت به برند داشتند. روش نمونهگیری تصادفی در دسترس میباشد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. حجم نمونه مورد نظر با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد، که در نهایت تعداد 400 پرسشنامه توزیع و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش تحلیل دادهها مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای پی ال اس و اس پی اس اس میباشد. مطابق نتایج پژوهش، بیزاری، اهانت و خشم به عنوان مؤلفههای تنفر از برند شناخته شد. هم چنین تایید شد که تنفر از برند باعث تغییر برند، شکایت خصوصی، شکایت عمومی، اقدام تلافیجویانه نسبت به برند، انتقامجویی نسبت به برند و تمایل به صرف هزینه مالی برای صدمه زدن به برند از سوی مصرفکننده خواهد شد.
کلید واژگان
کلیدواژه: تنفر از برندرفتار مصرفکننده
تغییر برند
انتقامجویی از برند
رفتار مصرف کننده
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2023-04-211402-02-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهددانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد
شاپا
2345-32222538-1482



