دوره 29, شماره 111

 

ارسال های اخیر

  • رفع تقابل بین حق آزادی بیان و اطلاعات با حق بر داده‌ها‌ی شخصی در رسانه‌ها از منظر حقوق اتحادیه اروپا و نظام حقوقی ایران 

    لطیف‌زاده, مهدیه (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2022-10-23)
    احترام به حقوق و آزادی‌های اساسی بشر برای تداوم حیات هر جامعه‌ مردم‌سالار، امری ضروری است. به‌همین‌دلیل در صورتی‌ که حقوق اساسی مقابل هم قرار گیرند، باید به چگونگی برقراری تعادل بین آنها ‌اندیشید و نمی‌توان به‌طور کامل از ...

  • تفسیر نظم و اخلاق عمومی در دسترسی آزادانه به اطلاعات رسانه‌ای از منظر حقوق بین‌الملل 

    مقدمی خمامی, نیلوفر (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2022-10-23)
    آزادی دسترسی به اطلاعات به‌طور عام ذیل عنوان آزادی بیان به‌مثابه یکی از حقوق اساسی بشر در بسیاری از اسناد حقوق بشر جهانی و منطقه­‌ای به رسمیت شناخته شده است. با وجود این، احترام به اصل حاکمیت ملی دولت ­ها اقتضا دارد که در ...

  • کاربرد قاعده عدالت در خبررسانی از منظر حقوق مخاطب 

    ملکی, مسلم (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2022-10-23)
    ضرورت خبر در طول تاریخ آنچنان بوده که از آن به‌عنوان ابزای برای ترغیب، تهییج و بسیج افکار عمومی استفاده می­ شده است. برخی از برنامه­ های خبری، همواره از هنجارهای قاعده ­مند برای بسط و گسترش ارزش‌ها یا حتی شکل‌دهی به آنها ...

  • حق مخاطب، بهره‌مندی از اطلاعات صحیح و مقابله با اخبار جعلی 

    شهریور, محمد‌حمید؛ رحمانی, قدرت‌الله؛ بیگلربیگی, کیان (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2022-10-23)
    با گسترش نفوذ رسانه­ های جمعی و فضای مجازی در زندگی امروزه، ضرورت پرداختن به بعد حقوقی این مسئله بیش از پیش نمایان شده ­است. از فواید و مشخصه­ های رسانه­ های امروزی، گردش سریع و آزاد اطلاعات و تولید انبوه خبر از سوی متولیان ...

  • چالش های حقوقی مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی در پرتو آزادی رسانه 

    گروسی, حسن (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2022-10-23)
    در دنیای ارتباطات، شبکه­‌های مجازی و رسانه­‌های اینترنتی انحصار رسانه‌­ای کنشگران قدیمی ـ دولت‌­ها و صاحبان رسانه را شکسته‌­اند؛ چنان‌که هر شخص با داشتن یک دستگاه دیجیتال و شبکه‌­ای اجتماعی می­‌تواند صاحب یک رسانه باشد و ...

  • تنقیح قوانین رسانه‌ای 

    غمامی, سید‌محمد‌مهدی (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2022-10-23)
    رسانه ابزار انتقال پیام جمعی است و این رسانایی، رکن رکین جامعه مردم‌‌سالار است. در چنین جامعه‌­ای مردم از طریق رسانه از حقوق و تکالیف خود مطلع می‌شوند و به ایفای نقش­‌های کلیدی در تصمیم‌­سازی، مشارکت در حکمرانی و دعوت به ...

  • حق بر آگاهی به‌مثابه حق اساسی مخاطب 

    اسماعیلی, محسن (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2022-10-23)
    «حق بر آگاهی» یکی از حقوق اساسی است که برای بشر و ازجمله مخاطبان رسانه به رسمیت شناخته می‌شود. این حق در اسناد بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی مورد تصریح و تأکید قرار گرفته و به همین سبب در رسمیت آن تردیدی نیست؛ البته در اغلب ...