نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorساتیاروند, خدیجهfa_IR
dc.contributor.authorپورنامداریان, تقیfa_IR
dc.contributor.authorمحمد نژاد عالی زمینی, یوسفfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-28T15:14:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-19T15:14:38Z
dc.date.available1402-04-28T15:14:37Zfa_IR
dc.date.available2023-07-19T15:14:38Z
dc.date.issued2022-10-23en_US
dc.date.issued1401-08-01fa_IR
dc.date.submitted2021-11-23en_US
dc.date.submitted1400-09-02fa_IR
dc.identifier.citationساتیاروند, خدیجه, پورنامداریان, تقی, محمد نژاد عالی زمینی, یوسف. (1401). بازتاب تصاویرشعری شاعران کهن پارسی در اشعار نو مهدی اخوان ثالث. کاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسی, 23(54), 9-46. doi: 10.29252/kavosh.2022.17572.3157fa_IR
dc.identifier.issn1735-9589
dc.identifier.issn2645-4548
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.29252/kavosh.2022.17572.3157
dc.identifier.urihttp://kavoshnameh.yazd.ac.ir/article_2732.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1010660
dc.description.abstractبا پیدایش شعر نو، تقابلی بین طرفداران شعر نو وسنّتی ایجاد شد. در این میان، مهدی اخوان ­ثالث (1307-1369 ه.ش.) که ازچهره­ های تأثیرگذار شعر نو محسوب می­ شود، دیدگاه­ هایی را در انتقاد از شعر سنّتی بیان کرده است. این انتقادها سبب تلقی تقابل و گسست همه­ جانبه شعر نو و شعر کهن پارسی شده و این شائبه را ایجاد کرده که وی کاملاً در تقابل و تضاد با شعر سنّتی بوده است. از آنجا که تصویر غالباً از ارکان اساسی شعر هر شاعری است با بررسی بازتاب تصاویر شعری شاعران کهن در اشعار نو اخوان می­ توان به میزان ارتباط یا عدم­ ارتباط شعر وی با میراث شعری کهن پی­ برد. علاوه بر این، فرمالیست­ های روسی معتقدند که اگر تصویرهای شعری یک دوره را مطالعه کنیم متوجه می­ شویم همه آنها در شعر دوره­ های گذشته نیز آمده ­اند. آنچه تازگی دارد شیوه بیان تصویرهاست که عوض شده است. بنابراین، پژوهش حاضر می­ تواند صحّت یا عدم­ صحّت این نظر را نیز ثابت کند. تحلیل داده ­های تحقیق نشان می­ دهد که به رغم تبادر و تلقی تقابل شعر نو و سنّتی، تصاویر شعری شاعران کهن پارسی در تصاویر شعری اخوان به صورت صریح (عین تصویر در بافت نو) و ضمنی  (قسمتی از تصویر، تصویر با مفهومی تازه دریافت نو) بازتاب یافته است. در این میان، بیشترین بازتاب مستقیم یا صریح به ترتیب در تصاویر شعری کنایه و تشبیه و بازتاب غیرمستقیم یا ضمنی در تصاویر شعری تشخیص، استعاره و صفت هنری صورت گرفته است. fa_IR
dc.format.extent1067
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه یزدfa_IR
dc.publisherYazd Universityen_US
dc.relation.ispartofکاوش‌نامه زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.29252/kavosh.2022.17572.3157
dc.subjectاخوان ثالثfa_IR
dc.subjectتصویرهای کهنfa_IR
dc.subjectبینامتنیتfa_IR
dc.subjectسنّت گراییfa_IR
dc.titleبازتاب تصاویرشعری شاعران کهن پارسی در اشعار نو مهدی اخوان ثالثfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان وادبیّات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد زبان و ادبیّات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیّات فارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue54
dc.citation.spage9
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد