دوره 12, شماره 23
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
رویکردهای جامعه شناختی در شعر پایداری دفاع مقدس
(دانشگاه یزدYazd University, 2011-11-22)جامعه شناسی ادبی به علّت کارکردهای بیرونی آن از اهمّیّت اجتماعی والایی برخوردار است. مطالعه آثار ادبی با همین نوع نگرش، جلوه ها و نمودهای مختلف اجتماعی را، از زوایای تصاویر ادبی نمایان می سازد. هشت سال دفاع مقدس تاثیر ...
-
تضاد در عین وحدت (پارادوکس) در مثنوی و غزلیّات شمس
(دانشگاه یزدYazd University, 2011-11-22)در این جستار دو سؤال مطرح می شود: 1- آیا در اندیشه، نگرش و نظام فکری مولوی، تناقض و تضادی وجود دارد؟ 2- آیا این تناقض در سطح زبان و اندیشه اوست یا به اصول فکری او نیز مربوط می شود؟ نگارندگان در این بررسی، مسئله تناقض را ...
-
نگاهی به مفهوم عرفانی «فتوح» نزد صوفیه
(دانشگاه یزدYazd University, 2011-11-22)در بینش صوفیه، اصطلاح «فتوح» دو بارِ معنایی متفاوت دارد: یکی نذر و نیازی بوده که مردم به خانقاه تقدیم می کردند و این گونه نذورات، اگرچه مسبّب گشایش هزینه های خانقاه بود، و البتّه به جای خود ارزشمند، امّا از طرف دیگر گه گاه ...
-
مکاشفه در اندیشه ابن عربی
(دانشگاه یزدYazd University, 2011-11-22)مکاشفه یا معرفت شهودی از مسائل اصلی معرفت و نوعی معرفت حضوری و وجدانی است. این حقیقت عینی، بیشتر یافتنی است تا فهمیدنی. در مقایسه با معرفت علمی-فلسفی، کشف یک روش معرفتی، برتر از روش استدلالی و عقلی است. زیرا اهل کشف، کسانی ...
-
مقایسه تطبیقی جواهرالاسمار و طوطی نامه
(دانشگاه یزدYazd University, 2011-11-22)مقاله حاضر به مقایسه دو اثر مربوط به قرن هشتم می پردازد؛ هر دو اثر ترجمه ای هستند از یک اثر هندی به نام «سوکه سپتاتی» که داستان هایی در بیان معایب زنان است. این اثر، نخستین بار در آغاز قرن هشتم توسط «الثغری» ترجمه شد و ...
-
نقد کهن الگویی الهی نامه عطّار
(دانشگاه یزدYazd University, 2011-11-22)نقد حاضر قرائتی اسطوره ای و یونگی از الهی نامه عطّار است. حوزه مطالعه در این پژوهش، داستان اصلی الهی نامه است و حکایت های فرعی را شامل نمی شود. مسأله پژوهش نیز بررسی شخصیّت ها، موقعیّت ها و نمادهای کهن الگویی است. فرضیه ...