تأثیر آموزش غنیسازی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر الگوهای ارتباطی و تنظیم شناختی هیجان زوجین
(ندگان)پدیدآور
امانی, احمدیاری, آرزونوع مدرک
Textکاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ظام خانواده دارای ظرفیت کاهش رنجهای اعضای آن است و وضیت ارتباطی و هیحانی زوجین نقش بنیادی در ایمنی روانی این نظام دارد. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش غنیسازی مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد بر الگوهای ارتباطی و تنظیم شناختی هیجانی زوجین پرداخت. روش پژوهش نیمه آزمایشی (پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه) بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجهای مراجعهکننده به مراکز خدمات روانشناختی و مشاوره شهر قروه در نیمسال دوم 1396 و نیمسال اول 1397 بود (70 زوج) که بر اساس معیارهای ورود و خروج 40 نفر از داوطلبان انتخاب و بهطور تصادفی به شیوه اختصاص فرد به گروه در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس برای آزمودنیهای گروه آزمایش جلسات آموزش غنیسازی بهصورت گروهی برگزار شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه الگوهای ارتباطی Christensen & Sullaway (1984) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان توسطGarnefski (2001) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرمافزار SPSS تحلیل گردیدند. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که عمل آزمایشی مؤثر بوده است؛ یعنی آموزش غنیسازی مبتنی بر رویکرد درمان پذیرش و تعهد بر بعد سازنده متقابل در زوجین دارای تأثیر معناداری بوده است (01/0>P). همچنین آموزش غنیسازی مبتنی بر رویکرد درمان پذیرش و تعهد بر بعد سرزنش خود در زوجین دارای تأثیر معناداری بوده است (01/0>P). بر اساس یافتههای حاصل از پژوهش حاضر، آموزش غنیسازی مبتنی بر درمان تعهـد و پـذیرش میتواند باعث بهبود الگوهای ارتباطی و تنظیم شناختی هیجان در زوجین شود و در کاهش تنشها و چالشهای ارتباطی زوجین مؤثر باشد.
کلید واژگان
غنیسازیدرمان پذیرش و تعهد
الگوهای ارتباطی
تنظیم هیجانی شناختی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-02-201400-12-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی مشاوره، دانشیار گروه پژوهشی آسیبشناسی خانواده و تربیت، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانکارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
شاپا
2251-66542588-3542




