تدوین دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور و آزمون اثر آن بر رابطه مادر و کودک برای خانوادههای دارای کودکان دچار اختلالات طیف درخودماندگی
(ندگان)پدیدآور
زاده محمدی, کیانازاده محمدی, علیافقی, هاله
نوع مدرک
Textکاربردی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اختلالات طیف درخودماندگی بهعنوان یکی از وخیمترین و پیچیدهترین اختلالات روانشناختی کودکان شناختهشده است که با مشکلاتی چون نقص کیفی در روابط اجتماعی، کلامی و رفتارها، حرکات تکراری، کلیشهای و محدود همراه است. این مشکلات در روند ارتباط و تعاملات این کودکان با سایرین و اعضای خانواده بهخصوص مادران آنها اثر منفی و آسیبزایی دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور و چگونگی اثربخشی آن بر رابطه مادر و کودک انجامگرفته است. روش مورداستفاده در پژوهش حاضر، روش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون، همراه با گروه کنترل و پیگیری (دوماهه) است. تعداد بیست مادر و کودک دارای اختلالات طیف درخودماندگی از میان مادران و کودکانی که به کلینیک آموزش و پژوهش کودکان با اختلال ویژه دانشگاه شهید بهشتی مراجعه کردهاند، انتخابشده و بهطور تصادفی در دو گروه دهنفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. هر دو گروه در سه مرحله، پیش و پس از مداخله و دو ماه بعد از مداخله به مقیاس رابطه مادر و کودک پیانتا (Pianta, 1992) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و روشهای آماری t استیودنت و تحلیل واریانس آمیخته استفادهشده است. یافتهها نشان داد که دست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور بهطور معناداری رابطه مثبت مادر و کودک را در گروه آزمایش افزایش داده است؛ افزایش صمیمیت (F=8.49,sig
کلید واژگان
درخودماندگیدست نامه راهنمای هنر درمانی مادر-محور
هنر درمانی
رابطه مادر و کودک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-08-231400-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kurdistan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبدانشیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران.
شاپا
2251-66542588-3542



