مقایسه متدولوژیهای حاکم بر خاستگاه علوم نوین و علوم اسلامی با تأکید بر جایگاه عقل
(ندگان)پدیدآور
عباس زاده جهرمی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبیین و ترسیم متدولوژی از جمله پیشنیازهای لازم برای ورود به هر دانشی است. علوم نوین که در پی تحولات تمدن غرب در گذر از قرون وسطی سربرآورد، نیز از این مهم بینیاز نیست. به منظور تبیین و بررسی خاستگاه متدولوژی دانش نوین لازم است به تحلیل و بررسی نظریات نظریهپردازان دانش نوین پرداخته شود که این مهم با کنکاش بر نظریات گالیله، نیوتن و دکارت انجام خواهد شد. تبیین علل و عوامل بروز آشفتگی و اختلاف در روششناسی علوم نوین و همچنین پیامدهای آن از جمله رسالتهای نوشتار حاضر است.
علاوه بر این، تبیین گرایشهای مهم تمدن اسلامی به موضوع مهم روششناسی علوم اسلامی، بخش دیگری از رسالت مقاله است تا ضمن مقایسه این دو بنیاد مهم نظریهپردازی در غرب و اسلام، با نقاط ضعف و قوت هریک آشنا شویم.
کلید واژگان
متدولوژیعلوم نوین
علوم اسلامی
حکمت متعالیه
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
سازمان پدید آورنده
فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جهرمشاپا
۲۵۸۸-۳۸۱X2588-431X




