ارائه مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیینگری، خودشفقتورزی و شکفتگی با نقش میانجی درگیری تحصیلی و باورهای انگیزشی دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
صمصامی, اعظمذوقی, لیلاشریعت باقری, محمدمهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقاله، مدل ساختاری کمکطلبی بر اساس خودتعیینگری، خودشفقتورزی و شکفتگی با نقش میانجی درگیریتحصیلی و باورهای انگیزشی دانشآموزان بود. روش پژوهش همبستگی با تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری دانشآموزان دختر متوسطه2 تهران، به حجم 539 دانشآموز، با نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. در این پژوهش از پرسشنامههای کمکطلبی رایان و پنتریچ، درگیریتحصیلی شوفلی و بکر، باورهایانگیزشی پنتریچ و همکاران، خودشفقتورزی نف، خودتعیینگری ایلاردی و همکاران، و شکفتگی داینر و همکاران استفاده شد. دادهها با SPSS23 وAMOS23 تجزیه و تحلیل و یافتهها نشان دادند بین خودتعیینگری، شکفتگی، درگیریتحصیلی و باورهایانگیزشی با کمکطلبی رابطه معنادار وجوددارد. بین خودشفقتورزی و کمکطلبی رابطه وجود نداشت. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد درگیری تحصیلی و باورهای انگیزشی نقش میانجیگری کامل را در پیش بینی کمک طلبی براساس خودتعیینگری دارند. از نتایج این پژوهش ظرفیت کاربست آن در آموزشهای همه جانبه در تعلیم و تربیت است.
کلید واژگان
کمک طلبیدرگیریتحصیلی
باورهای انگیزشی
خودتعیینگری
خودشفقتورزی
شکفتگی
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2022-07-231401-05-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دبیر و مدرس اموزش خانوادهاستادیار گروه روانشناسی و عضو هیات علمی، دانشگاه علوم انتظامی امین
استادیار گروه روانشناسی تربیتی و عضو هیات علمی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد




