• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 17, شماره 66
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات برنامه درسی
    • دوره 17, شماره 66
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارائه مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیین‌گری، خودشفقت‌ورزی و شکفتگی با نقش میانجی درگیری تحصیلی و باورهای انگیزشی دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    صمصامی, اعظمذوقی, لیلاشریعت باقری, محمدمهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    815.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف مقاله، مدل ساختاری کمک­طلبی بر اساس خودتعیین­گری، خودشفقت­ورزی و شکفتگی با نقش میانجی درگیری­تحصیلی و باورهای انگیزشی دانش­آموزان بود. روش پژوهش همبستگی با تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری دانش­آموزان دختر متوسطه2 تهران، به حجم 539 دانش­آموز،  با نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و  به ابزار­های پژوهش پاسخ دادند. در این پژوهش از پرسشنامه­های کمک­طلبی رایان و پنتریچ، درگیری­تحصیلی شوفلی و بکر، باورهای­انگیزشی پنتریچ و همکاران، خودشفقت­ورزی نف، خودتعیین­گری ایلاردی و همکاران، و شکفتگی داینر و همکاران استفاده شد. داده­ها با SPSS23  وAMOS23  تجزیه و تحلیل و یافته­ها نشان دادند بین خودتعیین­گری، شکفتگی، درگیری­تحصیلی و باورهای­انگیزشی با کمک­طلبی رابطه  معنادار وجوددارد. بین خودشفقت‌ورزی و کمک­طلبی رابطه وجود نداشت. نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد درگیری تحصیلی و  باورهای انگیزشی نقش  میانجی‌گری کامل را در پیش بینی کمک طلبی براساس خودتعیین­گری دارند.   از نتایج این پژوهش ظرفیت کاربست آن در آموزش­های همه جانبه  در تعلیم و تربیت است.
    کلید واژگان
    کمک ­طلبی
    درگیری­تحصیلی
    باورهای انگیزشی
    خودتعیین­گری
    خودشفقت‌ورزی
    شکفتگی

    شماره نشریه
    66
    تاریخ نشر
    2022-07-23
    1401-05-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دبیر و مدرس اموزش خانواده
    استادیار گروه روانشناسی و عضو هیات علمی، دانشگاه علوم انتظامی امین
    استادیار گروه روانشناسی تربیتی و عضو هیات علمی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد

    شاپا
    1735-4986
    URI
    http://www.jcsicsa.ir/article_150610.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1004362

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب