واکاوی جایگاه فناوری آموزشی در کتاب کار و فناوری پایه هفتم بر اساس نظریه براون از دیدگاه معلمان و متخصصان و ارایه الگو
(ندگان)پدیدآور
خانجانی, طاهرهرستگارپور, حسنکرامتی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله با هدف «واکاوی جایگاه فناوری آموزشی در کتاب کار و فناوری پایه هفتم براساس نظریه براون از دیدگاه معلمان و متخصصان»، ازنوع توصیفی، با تعداد نمونه 64معلم و 12متخصص برنامه درسی بود. ابزار بخش کمی، چکلیست با آلفای کرونباخ 0/87 و در بخش کیفی فرم مصاحبه در قالب 6 مؤلفه در زمینههای طراحی آموزشی، طراحی پیامها و کاربرد مواد دیداری، سبکنگارش، تنوع تجربیاتیادگیری، ویژگیهای کالبدی و اصول آموزش و یادگیری بود. دادهها از طریق فراوانی، درصد فراوانی و t تک متغیری مورد تجزیه تحلیل قرارگرفت و مشخص شد معلمان بر این باورند که ارزشیابیتشخیصی، پاسخ به ارزشیابی تشخیصی، پاسخ به ارزشیابیپایانی و خلاصه فصل مربوط به طراحیآموزشی و پاسخگویی به پرسشها مربوط به تنوع تجربیات یادگیری وجود ندارد، یا نامناسب است؛ ولی معلمان قادر به تولید، تکمیل و اصلاح یا تأمین آن هستند و کتاب نیاز به اصلاح جزیی دارد. متخصصان نیز نظرات تکمیلی خود را در این رابطه شرح دادند و الگوی ارزیابی کتاب با توجه به دیدگاه براون ارایه شد.
کلید واژگان
واکاویفناوری آموزشی
کتاب کار و فناوری پایه هفتم
نظریه براون
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2022-07-231401-05-01
ناشر
انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی گروه تخصصی علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران، برگرفته از پایان نامه با عنوان "بررسی جایگاه فناوری آموزشی درکتاب کار و فناوری پایه هفتم بر اساس نظریه براون از دیدگاه معلمان و متخصصان و ارایه الگو"دانشیاریار تکنولوژی آموزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران
استادیار روانشناسی تربیتی، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی تهران




