پژوهش در مدیریت ورزشی

اطلاعات نشریه

صاحب امتیاز: دانشگاه علامه طباطبایی

موضوع :  تربیت بدنی

وبسایت:  qrsm.atu.ac.ir

تعداد شماره ها: 6

تعداد مقالات: 42

تاریخ به رور رسانی:  1398/12/28

شماره های پيشين نشریه

شماره جاری

شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان

محسن کوثری پور; بهاره خسروی راد; نفیسه زارع فخریان; غلامعلی کارگر

پژوهش در مدیریت ورزشی, دوره 2, شماره 6, صفحه 1-18
شناسه ديجيتال (DOI): 10.22054/qrsm.2013.480

هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان می­باشد. روش انجام تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که در آن 307 نفر از کارکنان و مدیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامه­های استاندارد مدیریت زمان با(89/0 =α) و پرسشنامه استاندارد خلاقیت شغلی جزنی(76/0 =α) استفاده شد. از آمار توصیفی به منظور طبقه­بندی داده­ها و آزمون فرضیه­های تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع داده­ها و آزمون­های همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه برای تعیین ارتباط و پیش‌بینی متغیرهای پژوهش استفاده گردید. با توجه به نتایج تحقیق، ارتباط مثبت و معناداری بین مدیریت زمان و مؤلفه­های آن با خلاقیت مشاهده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که 7/44 % از واریانس کل تغییرات میزان خلاقیت به مؤلفه­های مدیریت زمان مربوط می­شود. بر اساس نتایج، ارتباط تنگاتنگی بین چرخه بهره­وری زمان با برنامه­ریزی و خلاقیت وجود دارد. همچنین برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مدیریت زمان است. برنامه­ریزی زمان­های کاری و امور شخصی نقشی موثر در تمایل به برنامه­ریزی و خلاقیت ایفا می­کنند. به علاوه زمان­بندی امور شخصی روزانه افراد می­تواند اهمیت بسیاری در استفاده از زمان در دسترس در طول روز داشته باشد

بررسی تأثیر کیفیت خدمات مقاصد گردشگری ورزشی بر تبلیغات دهان به دهان: مطالعه موردی گردشگران ورزشی شهر نوشهر

فرزانه مظلومی سوینی; اکبر جابری; مهدی مرادی; جواد خزائی پول

پژوهش در مدیریت ورزشی, دوره 2, شماره 6, صفحه 19-38
شناسه ديجيتال (DOI): 10.22054/qrsm.2013.481

هدف پژوهش حاضر کشف روابط  بین ابعاد کیفیت خدمات مقصد گردشگری ورزشی  با تبلیغات دهان به دهان گردشگران ورزشی با استفاده از روش مدلسازی  معادلات ساختاری(SEM) بوده است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش گردشگران ورزشی بودند که در بازه زمانی  سال 1392 به شهر نوشهر به عنوان یک مقصد گردشگری ورزشی مسافرت داشته اند. تعداد 246 گردشگر ورزشی به روش نمونه گیری هدفمند در دسترس به­عنوان نمونه انتخاب شدند. روائی مدل و ارتباط بین متغیرهای پژوهش از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده، ابعاد کیفیت خدمات مقصد گردشگری ورزشی، تبلیغات دهان به دهان گردشگران ورزشی را  تحت تاثیر قرار داده است. یافته های این پژوهش منجر به درک بهتری از  مکانیسم های رفتاری گردیده که می تواند مبنایی قابل قبول برای حفظ و افزایش  بازدید گردشگران ورزشی از یک مقصد ورزشی را ترسیم نماید.

مقایسه بهره وری استخرهای سرپوشیده خصوصی و دولتی شهر تهران

احمد محمودی; حسن قامتی; احمد نیک سرشت

پژوهش در مدیریت ورزشی, دوره 2, شماره 6, صفحه 39-64
شناسه ديجيتال (DOI): 10.22054/qrsm.2013.482

هدف این پژوهش، بررسی و مقایسه بهره­وری استخرهای سرپوشیده خصوصی و دولتی شهر تهران بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مقایسه­ای بود که بصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق کلیه استخرهای سرپوشیده شهر تهران(خصوصی و دولتی) بود(N=239). بدین منظور 75 نفر از مدیران استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی (41 مدیر از استخرهای خصوصی و 34 مدیر از استخر دولتی) که حداقل 2 سال سابقه مدیریتی در این استخرها را دارا بودند، با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته­ای بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط 11 تن از اساتید متخصص تأیید و پایایی ابزار از طریق ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد(83/0=α). بمنظور تجزیه و تحلیل ویژگی­های جمعیت­شناختی از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمون­های کالموگروف اسمیرنوف (K-S)، t مستقل وU من ویتنی استفاده شد. بررسی یافته­های پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری در بهره­وری استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی از دیدگاه مدیران وجود دارد (01/0P). همچنین، تفاوت معنا­داری در مؤلفه­های بهره­وری از جمله برنامه­ریزی، نظارت و ارزیابی، امکانات و تجهیزات، کارکنان، مشتری مداری، وضعیت مالی، تعمیر و نگهداری، زمان­بندی و نحوة فعالیت و عوامل مدیریتی در استخرهای سرپوشیده دولتی و خصوصی وجود داشت (01/0P). در تمامی مؤلفه­های مذکور، بهره­وری در استخرهای خصوصی مطلوب­تر از استخرهای دولتی بود. از مهمترین عواملی که باعث این تفاوت شد، مربوط به اختلاف مدیران در مورد برگزاری دوره­های آموزشی مناسب برای کارکنان در جهت نهادینه کردن بهره­وری در استخرها و همچنین مربوط به انجام برنامه­ریزی عملیاتی جهت ایجاد فرهنگ بهره­وری در بین مدیریت و کارکنان استخرها بود.

مطالعه رابطه هوش معنوی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران

محمد گشتاسبی; عبدالحمید احمدی; فهیمه نگین تاجی; کفایت نگین تاجی

پژوهش در مدیریت ورزشی, دوره 2, شماره 6, صفحه 65-76
شناسه ديجيتال (DOI): 10.22054/qrsm.2013.483

گرچه در مورد مفهوم توانمندسازی و رابطه آن با سایر متغیرها، پژوهش های متعددی انجام گرفته است لکن هوش معنوی به عنوان عاملی اثرگذار بر رفتار فردی، اجتماعی و به تبع آن رفتار سازمانی، طی سال های اخیر در ادبیات سازمان و مدیریت مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه هوش معنوی و توانمندسازی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، انجام گرفته است. روش این پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد توانمندسازی و هوش معنوی است. نتایج تحلیل داده ها که از طریق آزمون همبستگی پیرسون محاسبه شده است، نشان داد که بین هوش معنوی و توانمندسازی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بررسی فرضیه اول مربوط به وضعیت هوش معنوی، نشان داد که  فرض صفر مربوط به فرضیه اصلی رد و با توجه به مثبت بودن مقادیر حد پایین و بالا می توان گفت هوش معنوی بالاتر از حد متوسط است. همچنین  فرض صفر مربوط به فرضیه  دوم رد می شود و با توجه به اینکه مقادیر حد پایین و بالا، بالاتر از صفر می باشد توانمندسازی بالاتر از حد متوسط است.

اثر درآمد و هزینه کرد هواداران بر میزان وفاداری به برند در تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران

وجیهه جوانی

پژوهش در مدیریت ورزشی, دوره 2, شماره 6, صفحه 77-88
شناسه ديجيتال (DOI): 10.22054/qrsm.2013.484

هدف این تحقیق، بررسی میزان اهمیت وفاداری به برند در هواداران تیم های حاضر در لیگ برتر ایران، بر حسب میزان درآمد و هزینه­کرد افراد بود.  جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه هواداران دو تیم لیگ برتر فوتبال ایران (استقلال و پرسپولیس) می باشد که با توجه به روش برآورد داده ها، حجم نمونه این مطالعه 200 نفر از هواداران این دو تیم در نظر گرفته شد. برای بررسی روابط از روش داده های ترکیبی یا پانل دیتا استفاده شد. نتایج این آزمون که با استفاده از برنامه Eviews  انجام گرفت. طبق نتایج، ضریب درآمد بی­معنی به دست آمد ولی ضریب هزینه­کرد معنی­دار بود و ارتباط صحیحی را با میزان وفاداری به برند را نشان داد به این ترتیب که با افزایش  وفاداری افراد به برند میزان هزینه­کرد افزایش می­یابد.

طراحی و تدوین استراتژی های توسعه ورزش همگانی استان زنجان

حسین دربانی; ناصر تقی بیگلو; حمید قاسمی; محمد سررشته داری

پژوهش در مدیریت ورزشی, دوره 2, شماره 6, صفحه 89-106
شناسه ديجيتال (DOI): 10.22054/qrsm.2013.488

هدف از انجام پژوهش، طراحی و تدوین استراتژی توسعه ورزش همگانی در استان زنجان بود. جامعه آماری این پژوهش را اساتید تربیت بدنی دانشگاه، مربیان تحصیل کرده، ورزشکاران تحصیل- کرده، فارغ التحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی، که مجموع آن­ها 45 نفر بودند که به علت محدودیت جامعه آماری، نمونه به صورت کل شمار انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط چند تن از اساتید صاحب نظر و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ( 9/0) تأیید گردید.
پرسشنامه شامل 32 سؤال در زمینه بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ورزش همگانی استان زنجان بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون مقایسه میانگین­ها و آزمون فریدمن استفاده شد و چشم انداز ورزش همگانی استان زنجان در 5 مقوله تهیه شد که عبارتند از: اهداف کلی، کمی، کیفی، بلند مدت و مأموریت.
بر طبق نتایج پژوهش، ورزش همگانی استان زنجان در بعد درونی دارای 7 نقطه ضعف و  9 نقطه قوت است و در بعد بیرونی دارای 8 مورد تهدید و 8 مورد فرصت می باشد که جایگاه ورزش همگانی استان زنجان را در مدل سوات، در منطقه WT قرار داد که سازمان را مجبور به گرفتن حالت تدافعی به خود می کند، در پایان با توجه به موقعیت قرارگیری این استان در مدل سوات، اقدام به تدوین استراتژی های متناسب و قابل اجرا شد.

تحلیل عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان در مدارس فوتبال

نجمه رضاسلطانی; محسن وحدانی

پژوهش در مدیریت ورزشی, دوره 2, شماره 6, صفحه 107-120
شناسه ديجيتال (DOI): 10.22054/qrsm.2013.489

هدف از این تحقیق تحلیل عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان به مدارس فوتبال بود. روش تحقیق توصیفی-همبستگی می باشد. 252 نفر از اولیای هنرآموزان حاضر در مدارس فوتبال استان خراسان شمالی (روش خوشه ای) به عنوان نمونه ی این تحقیق انتخاب شدند (850 =N). پرسشنامه محقق ساخته (با ضریب آلفای کرونباخ 87/0r=) با 28 سؤال در طیف 5 ارزشی لیکرت عوامل مؤثر بر جذب نوجوانان و نونهالان در مدارس فوتبال را ارزیابی می کند. اطلاعات با استفاده از تحلیل عاملی (با چرخش واریماکس) با استفاده از نرم افزار spss18 در سطح معناداری 05/0p≤ تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 72/73% از مجموع واریانس به وسیله عوامل مستخرج به شرح زیر تبیین شد: امکانات، تجهیزات و خدمات (شاخص سخت افزاری 20/15%) مربیان، کیفیت آموزش و محیط اجتماعی و اخلاقی (شاخص نرم افزاری 22/28)، تعاملات، دوستان و خانواده (شاخص اجتماعی، 27/10) ، توجه به اولیا (شاخص ارتباطی 18/9%) و تبلیغات (شاخص ترویج 18/9%).

ابر کلیدواژگان