پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی

اطلاعات نشریه

صاحب امتیاز: دانشگاه پیام نور

سردبير: دکتر ابوالفضل فراهانی

موضوع :  تربیت بدنی

شاپا چاپی: ۲۳۴۵-۵۵۵۱

شاپا الكترونيكی: ۵۸۷۹-۲۵۳۸

ايميل:  journal.arsmb@pnu.ac.ir

وبسایت:  arsmb.journals.pnu.ac.ir

تعداد شماره ها: 55

تعداد مقالات: 676

تاریخ به رور رسانی:  1398/12/28

شماره جاری

بررسی میزان آمادگی سازمانی جهت پیاده سازی ERP در ادارات ورزش و جوانان استان البرز

محمدعلی قره; زیبب آنت; امید جمشیدی

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 11-19
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.20481.1990

هدف از این تحقیق سنجش میزان آمادگی سازمانی جهت پیاده سازی ERP در ادارات ورزش و جوانان استان البرز است. این تحقیق برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق، از نوع کاربردی و بر حسب اهداف تحقیق، از نوع توصیفی و از جنبه روش گردآوری داده ها، میدانی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران، معاونان و کارشناسان مسئول اداره کل ورزش و جوانان استان البرز و ادارات کل شهرستان های استان با تعداد تقریبی 180 نفر تشکیل می دهند که روش کل شمار استفاده شد و 164 پرسشنامه صحیح مورد بررسی قرار گرفت. برای سنجش میزان آمادگی سازمانی از پرسشنامه محمدعلی و همکاران(1392) ، با پایایی کل 85/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داد ه ها پس از تأیید طبیعی بودن توزیع داده ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل فراوانی و میانگین و همچنین آزمون t تک متغیره و آزمون فریدمن در نرم افزار spss استفاده شد. یافته ها نشان داد که میزان آمادگی سازمانی جهت پیاده سازی ERP در ادارات ورزش و جوانان استان البرز در حد مطلوب می باشد و تنها عامل انسانی در حد مطلوب قرار ندارد. عامل مربوط به فناوری در رتبه بندی عوامل آمادگی در رتبه اول و عامل انسانی در رتبه آخر قرار گرفت. در نهایت اینکه نتایج حاصل از این پژوهش می تواند موجب شناسایی حوزه های ضعف سازمان در هریک از ابعاد گردیده و فبل از استقرار سیستم، طرح های آماده سازی برای پوشش آن نقاط مد نظر قرار گیرد.

تدوین مدل ساختاری نوآوری سازمانی بر اساس شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان

مرتضی حیدری; غلامرضا شعبانی بهار; نصراله عرفانی; مجید سلیمانی

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 21-32
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.42890.2812

هدف از انجام پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر، تدوین مدل نوآوری سازمانی بر اساس شادی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری جمع‌آوری داده‌ها شامل دو پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) و پرسشنامه شادی سازمانی هیل و آرگیل (2002) بود. روایی صوری پرسشنامه‌ها توسط 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی تایید گردید و پایایی آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره برای پرسشنامه نوآوری سازمانی و شادی سازمانی بترتیب 928/0 α= و 94/0 α= گزارش شد. داده‌ها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار SPSS23 و LISREL8.5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدل ساختاری نوآوری سازمانی بر اساس شادی سازمانی نشان داد که تمامی سؤالات به‌جز سؤالات 6 و 13 دارای اثر معناداری در مدل ارائه شده می‌باشند (01/0P). شاخص‌های برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است و نوآوری سازمانی توانسته اثر معناداری بر شادی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد (01/0,p 19/11=, t64/0=β).

وب سنجی مدیریت وزارت ورزش و جوانان و ادارات مرکزی آن در راستای دسترسی آزاد اطلاعات

میثم داستانی; محمد محسن صدر

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 33-40
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.46938.2985

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی وب‌سایت وزارت ورزش و جوانان ایران و ادارات کل استانی آن انجام‌شده است. این پژوهش یک مطالعه پیمایشی و توصیفی بوده است که جامعه‌ ی پژوهش آن، وب سایت وزارت ورزش و جوانان و ۳۱ وب‌سایت اداره کل استانی وابسته به آن بوده است که در تاریخ‌های ۱۵ تا ۲۵ دیماه ۱۳۹۷ مورد بررسی و مطالعه با استفاده از روش‌های وب‌سنجی قرار گرفته اند. یافته‌های این پژوهش نشان می دهد که در بین وب سایت های زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان، وب سایت های اداره کل، تهران(۲۱۰۰۰۰)، البرز (۵۲۵۰۰) و آذربایجان شرقی (۵۱۸۰۰) دارای بیشترین تعداد صفحات نمایه شده (اندازه) در موتور جستجوی گوگل بوده است. وب سایت اداره کل تهران(69390)، قم(64297) و کردستان(38662)، دارای بیشترین تعداد پیوندهای دریافتی (میزان رؤیت) بوده اند. همچنین وب سایت ادره کل اصفهان(۳۲۶)، خراسان رضوی(۸۹) و خراسان جنوبی(۶۱)، دارای بیشترین تعداد فایل غنی در موتور جستجوی گوگل بوده اند. هیچ کدام از وب سایت های مورد بررسی دارای هیچگونه منبع علمی نمایه شده در موتور جستجوی علمی گوگل اسکالر نبوده اند. به طور کلی نتایج این پژوهش نشان می دهد که وب سایت های ادارت کل استانی وزارت ورزش و جوانان وضعیت مطلوبی در تمامی شاخص ها وب سنجی ندارند و نقش این وب سایت ها بر ارتقای شاخص های مرتبط در وب سایت وزارت ورزش و جوانان چندان مناسب نیست.

الگوی علی روابط ساختاری سرمایه اجتماعی و اشتیاق حرفه ای اعضای هیات علمی تربیت بدنی

بهاره عزیزی نژاد; نجمه نیکفر

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 41-52
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.38660.2650

هدف تحقیق حاضر، تحلیل رابطه سرمایه اجتماعی و اشتیاق حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری را کلیه اعضای هیات علمی رشته تربیت بدنی مستخدم و مدعو 8 مرکز و 18 واحد دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی تشکیل می داد. حجم نمونه 200 نفر و به شیوه کل شماری انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه استاندارد سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال(1998) و اشتیاق حرفه ای سالواناوا و شوفلی(2001) استفاده شد. داده های جمع آوری شده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند و در نهایت مدل ساختاری متغیرها با لیزرل ارائه شد که با توجه به شاخص های ملاک، از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و اشتیاق حرفه ای در سطح خطای 1 درصد رابطه وجود دارد، بطوری که هر اندازه اعضای هیات علمی از سرمایه مذکور به مقدار بیشتر بهره مند باشند، اشتیاق حرفه ای آنها در سطح انرژی حرفه ای، فداکاری حرفه ای و شیفتگی حرفه ای نیز بیشتر خواهد بود.

شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازی‌های المپیک

سیده طاهره موسوی راد

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 53-62
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.42689.2797

هدف از انجام  تحقیق شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازی‌های المپیک است. جامعه آماری شامل کلیه صاحب نظران بازی‏های المپیک، روسا و نائب  رئیس فدراسیون‏های منتخب، مدیران و کارشناسان منتخب وزارت ورزش جوانان، مدیران و کارشناسان کمیته ملی المپیک و ورزشکارانی که امتیاز شرکت در بازی‏های المپیک را داشته‏اند، تشکیل می‌داد (875=N) که با استفاده از جدول مورگان ، 374 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته شناسایی عوامل موفقیت ایران در بازی‏های المپیک بود و آلفای کرونباخ آن 89/0 محاسبه گردید و از  آزمون های آماری تحلیل عاملی تاییدی واکتشافی و فریدمن و از نرم افزارهای Spss وLisrel  استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد 10 عامل “انگیزه‌های مالی برای ورزشکاران، توجه به ورزش بانوان، استفاده از مربیان توانمند، ارزیابی صحیح، اردوهای منظم، توجه به رشته‌های پرمدال، مدیریت استعدادیابی، توجه به آموزش ورزشکاران، توجه به آموزش مربیان و عوامل مدیریتی” به عنوان عوامل موفقیت ایران در بازی‏های المپیک شناسایی شد و در الویت بندی عوامل «توجه به رشته‌های پرمدال» بالاترین رتبه و «ارزیابی صحیح» پایین‏ترین رتبه را به خود اختصاص داده‏اند. لذا با ارائه جوایز مناسب ، سرمایه گذاری در بخش ورزش بانوان ، استفاده ازمربیان درجه یک و موفق و باتجربه، اردوهای منظم ورزشی و روش اصولی و علمی فرایند استعدادیابی گامی مؤثر در موفقیت ایران در بازی‌های المپیک می توان برداشت.

تدوین الگوی عوامل موثر برگردشگری ورزشی

حسن صافدل; لقمان کشاورز

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 63-76
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.6257

هدف ازاین پژوهش تدوین الگوی عوامل موثربرگردشگری ورزشی وارائه الگوی توسعه آن بودبا توجه به هدف تحقیق، پژوهش حاضراز لحاظ هدف کاربردی می باشدوازنظر روش تحقیق به روش توصیفی پیمایشی انجام گرفت.جامعه آماری تحقیق را خبرگانی از دو حوزه گردشگری که تحصیلات گردشگری داشتند. ودر حوزه ورزش دارای تحصیلات مدیریت ورزشی که لزوما حداقل دو مقاله معتبر در حوزه گردشگری ورزشی به چاپ رسانده باشند را تشکیل می داد که دارای مدرک دکترا در این رشته بوده یا هیئت علمی دانشگاه بوده و یا حداقل10 سال سابقه مدیریت میانی داشته اند(189=N). بدلیل محدود بودن جامعه آماری تحقیق، عینا جامعه برابر نمونه است ونمونه گیری به صورت کل شمار انجام گرفت. ابزار تحقیق پرسشنامه تغییر یافته گردشگری ورزشی قیامی راد و محرم زاده (1378) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تائید 12 نفر از خبرگان مربوطه رسیده و روایی سازه آن با آزمون تحلیل عاملی تائیدی مورد تائید قرار گرفت. همچنین، پایایی پرسشنامه در یک تحقیق اولیه که بر روی 30 نفر از اعضای جامعه تحقیق صورت گرفت، مورد تائید قرار گرفت و تمامی ضرایب آلفای کرونباخ بیش از 70/0 به دست آمدکه نشان از پایایی مناسب پرسشنامه تحقیق داشت نتایج نشان دادکه بین اولویت عوامل سوق دهنده جذب کننده وبازدارنده تفاوت معناداری وجود دارد. در نهایت مدل عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی در ایران تدوین و ترسیم شد و برازش آن با استفاده از شاخص های مختلف برازش همچون شاخص برازش مطلق،تطبیقی، مقتصدهنجار شده توکر- لویس و بنتلر-بونت به تائید رسید.

مقایسه تناسب حامیان مالی تیم ملی والیبال ایران

اسیه قربانیان رجبی; مهدی طالب پور; گیوم مقتینو; گیوم بوده; آذر کفاش پور

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 77-87
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.33155.2671

هدف، مقایسه تناسب حامیان مالی تیم ملی والیبال با این تیم از دیدگاه تماشاچیان است.تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمع آوری داده‌ها از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه زدراوکویچ و همکاران استفاده شد. آن‌ها، برای بررسی تناسب از نه بعد خرد و دو بعد کلان استفاده کردند. برای مقایسه از آزمون تحلیل واریانس چندگانه و برای آزمون‌های تعقیبی از آزمون شفه و برای تحلیل از نرم افزار STATISTICA استفاده شد. آزمون‌های اندازه‌گیری و معادلات ساختاری برای سه حامی مالی نیز با استفاده از نرم افزار M Plus مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان داد بین ابعاد مختلف خرد و کلان تناسب، بجز بعد جغرافی، اختلاف معناداری بین سه حامی مالی وجود دارد. اما آزمون‌ تعقیبی نشان داد بین ابعاد مختلف تناسب بانک دی و همراه اول، تفاوت معناداری وجود ندارد و بین ابعاد مختلف تناسب مجید و همراه اول و همچنین مجید و بانک دی، به جز مقایسه بعد مشارکت بین برند مجید و همراه اول و مقایسه بعد مأموریت بین برند مجید و بانک دی، همه ابعاد تفاوت معناداری را نشان می‌دهند. آزمون‌های اندازه‌گیری و معادلات ساختاری برای سه حامی مالی، با توجه به شاخص‌های تعریف شده، نتایج قابل قبولی را نشان دادند.با توجه به نتایج این تحقیق، حامیان مالی و تیم‌ها برای افزایش رابطه برد-برد، بهتر است بر رابطه متناسبی تمرکز کرده و در صورتی که این رابطه حمایتی از منظر پاسخ‌دهندگان، متناسب به نظر نمی‌رسد، با اقداماتی موارد متناسب خودشان با مورد حمایت شده را روشن‌سازی کنند

ارائه الگوی اثر بدبینی سازمانی و رفتار سیاسی بر سلامت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان

منوچهر ططری; شهاب بهرامی; سیدموسی خادمی; امیرحمزه سبزی

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 89-100
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.35141.2493

هدف این پژوهش ارائه الگوی اثر بدبینی سازمانی و رفتار سیاسی بر سلامت سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. 120 نفر از کارکنان ورزش و جوانان به طور تصادفی برای نمونه انتخاب شدند.سه پرسشنامه سلامت سازمانی (هوی و فلدمن، 1996)، بدبینی سازمانی (دین و همکاران،1998) و رفتارهای سیاسی (دوبـرین، 1987) استفاده گردید. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها توسط متخصصان امر مورد تائید قرار گرفت و پایایی آن ها در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0، 82/0 و 87/0 محاسبه شد. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم افزار اس.پی.اس.اس 22 و آموس استفاده شد. نتایج همبستگی دوسویه نشان داد که ابعاد بدبینی سازمانی و سطح کلی بدبینی سازمانی ارتباط منفی، اما در حد ضعیف با ابعاد سلامت سازمانی و نیز سطح کلی سلامت سازمانی کارکنان دارند. بین ابعاد رفتارهای سیاسی و سطح کلی رفتار سیاسی و سطح کلی سلامت سازمانی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بر اساس نتایج مدل یابی معادلات ساختاری، بدبینی سازمانی و رفتار سیاسی کارکنان اثر مستقیم و منفی بر سلامت سازمانی داشتند. مدل مفهومی ابعاد بدبینی سازمانی، رفتارهای سیاسی و سلامت سازمانی مدل مناسبی می باشد، چرا که، بدبینی سازمان و رفتارهای سیاسی اثر مستقیم و منفی بر سلامت سازمانی کارکنان اداره ورزش و جوانان را داشت. به تمامی مدیران اداره ورزش و جوانان توصیه می شود که از طریق کنترل و مدیریت رفتارهای سیاسی و کاهش بدبینی کارکنان به سازمان می توانند سبب ارتقاء سلامت سازمانی شوند.

تاثیر تناسب فرد- شغل بر رفتار کاری نوآورانه با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان در کارکنان وزارت ورزش و جوانان

سمیه نظری; کامران عیدی پور; شهرام نظری

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 101-108
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2019.38526.2646

هدف از انجام این تحقیق، تحلیل تاثیر تناسب فرد- شغل بر رفتار کاری نوآورانه با نقش میانجی تناسب فرد- سازمان در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان رسمی و ستادی وزارت ورزش و جوانان به تعداد 335 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 180 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسش نامه استاندارد تناسب فرد- شغل وگل و فلدمن (2009)، تناسب فرد- سازمان اسکروگینس (2008) و پرسش نامه رفتار کاری نوآورانه دی جونگ و دن هارتوگ (2008) می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار SPSS و LISREL استفاده شد. از آمار استنباطی از قبیل: آزمون کلموگروف- اسمیرنوف جهت تعیین طبیعی بودن داده ها و در تعیین ارتباط ها از روش های پارامتریک همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که، تناسب فرد- شغل بر رفتار کاری نوآورانه با ضریب تاثیر 55/0 تأثیر مثبتی دارد. تناسب فرد- سازمان بر رفتار کاری نوآورانه با ضریب تاثیر 49/0 تأثیر مثبتی دارد. همچنین، می توان ادعا کرد که تناسب فرد- سازمان نقش میانجی را با ضریب اثر 31/0 برای تأثیر تناسب فرد- شغل بر رفتار کاری نوآورانه ایفا می کند. در نتیجه مدیران وزارت ورزش و جوانان جهت بالا بردن رفتار کاری نوآورانه کارکنان خود باید هم بر تناسب فرد- شغل و هم تناسب فرد- سازمان تاکید کنند.

عوامل مؤثر بر توسعه‌ی گردشگری ورزشی با تاکید بر جاذبه های طبیعی ورزشی استان البرز

نگار امین رستمکلایی; حسین پورسلطانی زرندی

پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی, دوره 8, شماره 2, صفحه 109-116
شناسه ديجيتال (DOI): 10.30473/arsm.2020.6456

هدف : اولویت بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز، با تأکید بر جاذبه های طبیعی- ورزشی . روش شناسی: نمونه آماری این تحقیق برابر با جامعه آماری(75N=) و شامل سه گروه از کارشناسان ورزشی)40 (n= ،کارشناسان آژانس های مسافرتی فعال در تورگردانی(20n=) و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز (15n=) بود. روش پژوهش به صورت توصیفی- مقایسه ای است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظرسنجی از اساتید و متخصصان مرتبط و همچنین تحلیل عاملی تأیید و پایایی کلی پرسشنامه و خرده مقیاس ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگراف- اسمیرنوف، فریدمن و کروسکال والیس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دیدگاه سه گروه مورد مطالعه از نظر رتبه بندی، جاذبه های طبیعی/ ورزشی بر توسعه گردشگری ورزشی استان البرز تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین از میان جاذبه های طبیعی/ ورزشی استان البرز برای توسعه گردشگری، جاذبه های مرتبط با ورز شهای زمستانی و جاذبه های مرتبط با تپه نوردی و طبیعت گردی به ترتیب در اولویت اول و دوم و جاذبه های مربوط بیابان گردی در اولویت آخرقرار داشتند. نتیجه گیری: به طور کلی استان البرز دارای جاذبه های طبیعی زیادی برای جذب گردشگران ورزشی می باشد. بنابراین برای توسعه گردشگری ورزشی استان لازم است که با آموزش نیروی انسانی، استخدام نیروی متخصص و تحصیل کرده، مدیریت صحیح، با تصمیمات و اقدامات مناسب در پیشبرد و توسعه این صنعت مهم گامی اساسی برداشت.

ابر کلیدواژگان