نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدیباییان, شهرزادfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی اسمرود, فرامرزfa_IR
dc.contributor.authorپور شریفی, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorثابت, مهردادfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-11T00:28:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-02T00:28:52Z
dc.date.available1402-04-11T00:28:51Zfa_IR
dc.date.available2023-07-02T00:28:52Z
dc.date.issued2021-05-22en_US
dc.date.issued1400-03-01fa_IR
dc.date.submitted2022-03-07en_US
dc.date.submitted1400-12-16fa_IR
dc.identifier.citationدیباییان, شهرزاد, سهرابی اسمرود, فرامرز, پور شریفی, حمید, ثابت, مهرداد. (1400). تعیین اثربخشی آموزش شبکه محور مدیریت دیابت بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت و پریشانی روان شناختی مرتبط با دیابت نوع 2. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 64(2)doi: 10.22038/mjms.2022.64261.3773fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.64261.3773
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_20504.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/998111
dc.description.abstractدیابت می‌تواند تاثیرات روان‌شناختی قابل توجهی بر سلامتی بگذارد و بهبود بیماری را به تاخیر بیاندازد. لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش شبکه محور مدیریت دیابت بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت و پریشانی روان شناختی مرتبط با دیابت و در راستای پر کردن خلاهای پژوهشی مداخلات از راه دور انجام شد. مواد و روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مراجعه کننده به کلینیک غدد بیمارستان امام خمینی و پایگاه-های سلامت شهر تهران بودند. گروه نمونه در دسترس به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت کردند. ازمیان داوطلبان، 30 نفر که دارای ملاک‌های ورود به مطالعه بودند بطور هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه‌ آزمایش تحت 6 جلسه آموزش خودمدیریتی دیابت قرار گرفتند. داده‌ها از طریق نرم افزارSPSS-26 و روش‌های اندازه گیری مکرر و تحلیل آمیخته تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانیگن کیفیت زندگی وابسته به سلامت و پریشانی روان‌شناختی مرتبط با دیابت در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری تغییر محسوسی نداشته است. همچنین نتایج تحلیل آمیخته نیز نشان داد که اثر تعاملی گروه× زمان بر مؤلفه‌های کیفیت زندگی (935/0= P- value، 155/0 = F) و پریشانی روانشناختی (285/0= P- value ، 300/1 =F)، در سطح (05/0>P- value) معنادار نیست.fa_IR
dc.format.extent1211
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.64261.3773
dc.subjectآموزش شبکه محور خود مدیریتی دیابتfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگی وابسته به سلامتfa_IR
dc.subjectپریشانی روان‌شناختی مرتبط با دیابتfa_IR
dc.subjectدیابت نوع دوfa_IR
dc.titleتعیین اثربخشی آموزش شبکه محور مدیریت دیابت بر کیفیت زندگی وابسته به سلامت و پریشانی روان شناختی مرتبط با دیابت نوع 2fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. استاد گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ایران. (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی سلامت، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران. استادیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.fa_IR
dc.citation.volume64
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid1111111111111111


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد