نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرزو, سید رضاfa_IR
dc.contributor.authorرسولی, مهردادfa_IR
dc.contributor.authorخلیلی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorتاپاک, لیلیfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-10T20:52:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-07-01T20:52:53Z
dc.date.available1402-04-10T20:52:52Zfa_IR
dc.date.available2023-07-01T20:52:53Z
dc.date.issued2023-05-01en_US
dc.date.issued1402-02-11fa_IR
dc.identifier.citationبرزو, سید رضا, رسولی, مهرداد, خلیلی, زهرا, تاپاک, لیلی. (1402). مقایسه آموزش رژیم غذایی به روش بازخورد محور و بحث گروهی بر پارامتر های آزمایشگاهی بیماران همودیالیزی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 31(2), 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2454-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/998005
dc.description.abstractچکیده مقدمه: با وجود اهمیت آموزش تغذیه ای به بیماران همودیالیزی، مؤثرترین روش آموزش در این بیماران همچنان ناشناخته است. هدف از مطالعه مقایسه آموزش رژیم غذایی به دو روش بازخورد محور و بحث گروهی بر  پارامتر های آزمایشگاهی بیماران همودیالیزی می باشد. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 70 بیمار از  بخشهای همودیالیز دو بیمارستان که بطور تصادفی به گروه آموزش بحث گروهی و  گروه بازخورد محور تخصیص یافته بودند وارد مطالعه شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و چک لیست مقادیر آزمایشگاهی قبل و 2 ماه بعد از مداخله آموزشی صورت گرفت. در هر دو گروه پژوهشگر مطالب آموزشی یکسان در ارتباط با تغذیه در بیماران همودیالیزی  را در طی سه  جلسه ارائه نمود. در روش بازخورد محور، مطالب آموزشی به صورت فردی به هر کدام از بیماران تا اطمینان از دریافت کامل اطلاعات ارائه شد. در روش بحث گروهی، آموزش به صورت بحث در گروههای کوچک صورت گرفت. یافته ها: در این مطالعه اکثر بیماران هر دو گروه دارای میانگین سنی 25 سال، متاهل و مرد بودند. در مقایسه روشها، روش بحث گروهی بیشتر از روش بازخوردمحور منجر به کاهش  پتاسیم ، قند خون ناشتا) 05/0>p (، فسفر، نیتروژن اوره خون و کراتنین  ) 01/0>(p  در بیماران گردید. نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزش تغذیه ای به روش بحث گروهی می تواند مقادیر آزمایشگاهی بیماران همودیالیزی را بهبود بخشد. بنابراین جهت جلوگیری از عوارض و ارتقاء  سلامت بیماران این روش آموزشی به پرستاران توصیه می گردد.  fa_IR
dc.format.extent1156
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectرژیم غذاییfa_IR
dc.subjectدیالیزfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه آموزش رژیم غذایی به روش بازخورد محور و بحث گروهی بر پارامتر های آزمایشگاهی بیماران همودیالیزیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue2
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد