نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخاکسار, حسنfa_IR
dc.contributor.authorالماسی, سید احمدfa_IR
dc.contributor.authorگلرو, امیرfa_IR
dc.contributor.authorخبیری, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorبهمنی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-06T08:33:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-27T08:33:47Z
dc.date.available1402-04-06T08:33:45Zfa_IR
dc.date.available2023-06-27T08:33:47Z
dc.date.issued2023-03-21en_US
dc.date.issued1402-01-01fa_IR
dc.date.submitted2022-06-19en_US
dc.date.submitted1401-03-29fa_IR
dc.identifier.citationخاکسار, حسن, الماسی, سید احمد, گلرو, امیر, خبیری, محمد مهدی, بهمنی, حسین. (1402). پیش‌بینی تقاضای سفر با استفاده از روش‌های سری زمانی میانگین متحرک خود همبسته (مطالعه موردی: آزادراه قم-تهران). مهندسی عمران فردوسی, 36(1), 35-50. doi: 10.22067/jfcei.2023.77217.1157fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.77217.1157
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_43491.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/994750
dc.description.abstractکیفیت جریان ترافیک یکی از مشخصات اصلی شبکه حمل‌ونقل است که کاربرد فراوانی در مسائل مرتبط با برنامه‌ریزی شهری، اولویت بندی مسیرها، کاهش تراکم ترافیک و زمان سفر دارد؛ بنابراین برآورد میزان حجم ترافیک و پیش‌بینی آن در آینده یکی از مسائل مهم برنامه‌ریزان حوزه حمل‌ونقل است. مسئله پیش‌بینی، مستلزم مدل‌سازی و تعیین متغیرهای تأثیرگذار روی تغییرات پدیده‌ای خاص است. در این پژوهش به پیش‌بینی تقاضای سفر با استفاده از روش‌های سری زمانی پرداخته شده است. داده‌های موردنیاز این تحقیق، از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تهیه گردیده است. در این مطالعه به منظور ساخت مدل، از دو فرآیند اتورگرسیو و میانگین متحرک با رویکرد باکس-جنکینز استفاده شده است. . با استفاده از روش‌های فوق، میزان تقاضا در سال‌های آتی تا افق 1404 در آزادراه قم-تهران پیش‌بینی شده است. نتایج مطالعه نشان داد، از بین مدل‌های خود همبسته و میانگین متحرک و تلفیق دو مدل یعنی میانگین متحرک-خود همبسته، مدل سوم دقت قابل‌قبول‌تری دارد. پارامترهای این مدل (4,5)ARMA به دست آمد. همچنین صحت سنجی مدل ساخته شده، بر اساس مقدار میانگین درصد خطای مطلق، 047/0، مقادیر R و R2 به ترتیب 94/0 و 89/0 محاسبه شد که نشان می‌دهد مدل از دقت قابل قبولی برخوردار است.fa_IR
dc.format.extent1636
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2023.77217.1157
dc.subjectتقاضای سفرfa_IR
dc.subjectسری زمانی میانگین متحرک خود همبستهfa_IR
dc.subjectروش باکس-جنکینزfa_IR
dc.subjectمدل پیش‌بینیfa_IR
dc.titleپیش‌بینی تقاضای سفر با استفاده از روش‌های سری زمانی میانگین متحرک خود همبسته (مطالعه موردی: آزادراه قم-تهران)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه حمل‌ونقل، دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه برنامه ریزی حمل و نقل، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران و محیط زیست گروه آموزشی ژئوتکنیک و راه و ترابری دانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران - بخش ژئوتکنیک و راه ، دانشگاه یزدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه یزدfa_IR
dc.citation.volume36
dc.citation.issue1
dc.citation.spage35
dc.citation.epage50
nlai.contributor.orcid0000-0003-0291-9128
nlai.contributor.orcid0000-0003-3434-7603


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد