نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصادقی میاب, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorشفیع آبادی, عبداللهfa_IR
dc.contributor.authorشیوندی چلیچه, کامرانfa_IR
dc.contributor.authorسعادتی شامیر, ابوطالبfa_IR
dc.contributor.authorجعفری, اصغرfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T10:25:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T10:25:45Z
dc.date.available1402-03-27T10:25:44Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T10:25:45Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationصادقی میاب, علیرضا, شفیع آبادی, عبدالله, شیوندی چلیچه, کامران, سعادتی شامیر, ابوطالب, جعفری, اصغر. (1401). اثربخشی‌آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر خردمندی زوجین نامزد (دوره آشنائی). مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 289-298.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8000-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988910
dc.description.abstractزمینه و هدف: ازدواج تأثیر به سزائی بر ابعاد مختلف زندگی از جمله سلامت روانی دارد و از مهمترین مراحل بخش ازدواج دوره آشنایی زوجین می‌باشد. بنابراین هدف مطالعه، بررسی تأثیر ‌آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر خردمندی زوجین بود. روش کار: طرح مطالعه نیمه‌آزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود که در شهر ری در سال 1399 انجام شد. جامعه‌ آماری تمام زوجین نامزدی بودند که در سال 1399 به مراکز مشاوره یا مراکز مشابه در شهر ری مراجعه نمودند. نمونه آماری پژوهش شامل 26 زوج از زوج‌های نامزد بودند که به ‌صورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه (13 زوج در هر گروه) قرار داده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه آردلت (2003) بود که آن را شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخلات آموزشی تکمیل نمودند. به منظور انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد بین خردمندی زوجین نامزد با آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری ارتباط مثبتی وجود دارد، ولی در گروه گواه این چنین اثر مثبتی دیده نشد و نیز مولفه آموزش قبل از ازدواج بر خردمندی تأثیرگذار بود. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که بین آموزش‌های قبل از ازدواج با بالاتر رفتن خردمندی زوجین نامزد و تصمیم­گیری صحیح آن­ها ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش لزوم توجه به آموزش قبل از ازدواج را برای زوجین نامزد جهت رشد خردمندی و تصمیم صحیح آنان  نشان می­دهد.  fa_IR
dc.format.extent661
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش قبل از ازدواجfa_IR
dc.subjectرویکرد شناختی- رفتاریfa_IR
dc.subjectآموزه‌های دینیfa_IR
dc.subjectخردمندیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی‌آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی- رفتاری بر خردمندی زوجین نامزد (دوره آشنائی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage289
dc.citation.epage298


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد