• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل دینامیک رویکرد شناختی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در بحران کرونا با استفاده از هوش مصنوعی

    (ندگان)پدیدآور
    نصرت, علیرسولی, محمدرضانصرالهی کاسمانی, اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    864.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: در دسامبر سال 2019 ویروس کرونا  از کشور چین شهر ووهان مرکز استان هوبئی آغاز شد و به سرعت بسیار زیادی گسترش یافت و در همه کشورها، آحاد جامعه و ارگان‌های دولتی را کاملاً به خود درگیر کرد. هدف از مطالعه‌ی حاضر بررسی مدل دینامیک رویکرد شناختی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی در بحران کرونا با استفاده از هوش مصنوعی بود. روش کار: از آنجا که برای نیل به این هدف، نیاز است پژوهش­های فراوانی صورت پذیرد و مسئله از ابعاد گوناگونی مورد بررسی قرار گیرد، روش متناسنتز انتخاب شد و به همین منظور فراخوانی در ماه‌های پایانی سال 1398 و با اوج گرفتن موج کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن شئون مختلف زندگی مردم، در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برگزار شد. برای این منظور، بالغ بر 25 میلیون پست زبان فارسی از رسانه­های اجتماعی در بازه زمانی1 بهمن 98 الی 11 خرداد 99 جمع­آوری، پیش­پردازش و سپس در اختیار تیم­های علاقنمد قرارگرفت. سپس نتایج این طرح­ها در قالب 148 گزاره استخراج شده است. یافته‌ها: نتایج حاصله از تحلیل گزاره­ها، طی یک پژوهش کیفی منجر به شناسایی 11 مقوله اصلی شد که در 6 بعد مختلف از یک مدل جامع قرار می­گرفتند. به این ترتیب ابعاد گوناگون رویکرد شناختی کاربران ایرانی رسانه‌های اجتماعی در این بحران طبیعی، ما را به یک مدل  جامع رساند که آن را "سامع" نامیدیم. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که این مدل چنین مشخص می­کند که تأثیرگذاران بر ذهنیات، احساسات و نگرش‌های ادراکی و رفتار کاربران در فضای مجازی مؤثر هستند و مجددآ رفتارها کاربران در فضای مجازی بر ذهنیات، احساسات و نگرش­های آنان تأثیرگذار است.  
    کلید واژگان
    بحران کرونا
    رسانه‌های اجتماعی
    علوم شناختی
    هوش مصنوعی
    کاربران فارسی زبان
    پزشکی اجتماعی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2023-01-01
    1401-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته مدیریت - مدیریت رسانه‌ای، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7996-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988899

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب