| dc.contributor.author | نجفی خرم آباد, حجت اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | جایروند, حمدله | fa_IR |
| dc.contributor.author | سادات مرعشیان, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T09:55:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T09:55:06Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T09:55:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T09:55:06Z | |
| dc.date.issued | 2023-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نجفی خرم آباد, حجت اله, جایروند, حمدله, سادات مرعشیان, فاطمه. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امیدتحصیلی، اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHD. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 146-157. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7239-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988896 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: استفاده زیاد از بازیهای اینترنتی منجر به اعتیاد و اختلالات روانی میگردد، لذا هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امید تحصیلی، اضطراب در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال کم توجهی/ بیش فعالی بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی در شهرستان خرم آباد بود. تعداد نمونه 28 نفر بود که به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ (پونتز،2014)، ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (اسپرافکین، لانی، یونیتات و گادو، 1994)، امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396)، اضطراب (بک، 1988) و کیفیت خواب پترزبورگ (بویس و همکاران، 1989) و مداخله درمان مبتنی پدیرش و تعهد هیز استفاده شد. مداخله درمان مبتنی پدیرش و تعهد هیز طی 9 جلسه دو ساعته و هر هفته یک جلسه اجرا شد.
یافتهها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امید تحصیلی، اضطراب در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال کم توجهی/ بیش فعالی تأثیر دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت آموزش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند در کاهش نشانههای اختلال بازی اینترنتی و کاهش شدت اختلالات روانی مؤثر باشد. بنابراین با آموزش این مهارتهای درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتوان گامی مؤثر در جهت درمان دانشآموزان دارای اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبود با اختلال کم توجهی بیش فعالی برداشت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 732 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.subject | اختلال اینترنتی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال کم توجهی/ بیش فعالی | fa_IR |
| dc.subject | کیفیت خواب | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امیدتحصیلی، اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHD | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 146 | |
| dc.citation.epage | 157 | |