نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی خرم آباد, حجت الهfa_IR
dc.contributor.authorجایروند, حمدلهfa_IR
dc.contributor.authorسادات مرعشیان, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T09:55:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T09:55:06Z
dc.date.available1402-03-27T09:55:05Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T09:55:06Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationنجفی خرم آباد, حجت اله, جایروند, حمدله, سادات مرعشیان, فاطمه. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امیدتحصیلی، اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHD. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 146-157.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7239-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988896
dc.description.abstractزمینه و هدف: استفاده زیاد از بازی‌های اینترنتی منجر به اعتیاد و اختلالات روانی می‌گردد، لذا هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امید تحصیلی، اضطراب در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال کم توجهی/ بیش فعالی بود. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی در شهرستان خرم آباد بود. تعداد نمونه 28 نفر بود که به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های آزمون اختلال بازی اینترنتی-۲۰ (پونتز،2014)، ارزیابی سلامت روان کودکان و نوجوانان (اسپرافکین، لانی، یونیتات و گادو، 1994)، امید به تحصیل (خرمائی و کمری، 1396)، اضطراب (بک، 1988) و کیفیت خواب پترزبورگ (بویس و همکاران، 1989) و مداخله درمان مبتنی پدیرش و تعهد هیز استفاده شد. مداخله درمان مبتنی پدیرش و تعهد هیز طی 9 جلسه دو ساعته و هر هفته یک جلسه اجرا شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امید تحصیلی، اضطراب در دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال کم توجهی/ بیش فعالی تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می­توان گفت آموزش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می­تواند در کاهش نشانه­های اختلال بازی اینترنتی و کاهش شدت اختلالات روانی مؤثر باشد. بنابراین با آموزش این مهارت­های درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می­توان گامی مؤثر در جهت درمان دانش­آموزان دارای اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبود با اختلال کم توجهی بیش فعالی برداشت.fa_IR
dc.format.extent732
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectاختلال اینترنتیfa_IR
dc.subjectاختلال کم توجهی/ بیش فعالیfa_IR
dc.subjectکیفیت خوابfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کیفیت خواب، امیدتحصیلی، اضطراب دانش آموزان با اختلال بازی اینترنتی با و بدون همبودی اختلال ADHDfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage146
dc.citation.epage157


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد