نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگرانمایه, سحرfa_IR
dc.contributor.authorارجمندنیا, علی اکبرfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, مریمfa_IR
dc.contributor.authorکاکابرایی, کیوانfa_IR
dc.contributor.authorمرادی, امیدfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T09:48:32Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T09:48:33Z
dc.date.available1402-03-27T09:48:32Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T09:48:33Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationگرانمایه, سحر, ارجمندنیا, علی اکبر, اکبری, مریم, کاکابرایی, کیوان, مرادی, امید. (1401). اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 112-123.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7781-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988893
dc.description.abstractزمینه و هدف: اطلاعات اندکی در زمینه اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم و سایر کودکان با نیازهای ویژه و بهنجار وجود دارد؛ هدف پژوهش تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی تاثیر آن بر تنیدگی والدینی والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم است. روش کار: در این پژوهش  از طرح شبه‌آزمایشی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. 30 نفر از والدین دانش‌آموزان با اختلال طیف اتیسم که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند، به صورت تصادفی به دو گروه گواه و آزمایش (هر گروه 15) نفر تقسیم شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 60 دقیقه‌ای به مدت 5 هفته در دوره آموزشی فرزندپروری شرکت کردند. به منظور ارزیابی میزان استرس والدین از شاخص تنیدگی والدین آبیدین (1990) استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش نیز با آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه، پس از شرکت در دوره آموزشی، در نتایج آزمون از نظر آماری تفاوت معناداری داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که دوره آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر کاهش قلمرو کودکی و قلمرو والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسم تاثیر مثبتی داشته است.fa_IR
dc.format.extent709
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال طیف اتیسمfa_IR
dc.subjectتنیدگی والدینیfa_IR
dc.subjectکارکردهای اجراییfa_IR
dc.subjectفرزندپروریfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر تنیدگی والدینی والدین دارای کودکان با اختلال طیف اتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دانشکده روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage112
dc.citation.epage123


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد