نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیاسینی, زهراساداتfa_IR
dc.contributor.authorمیرپور شیرخدا, شهینfa_IR
dc.contributor.authorسرحدی, موناfa_IR
dc.contributor.authorنصیری فارسانی, مختارfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T08:51:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T08:51:31Z
dc.date.available1402-03-27T08:51:30Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T08:51:31Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationیاسینی, زهراسادات, میرپور شیرخدا, شهین, سرحدی, مونا, نصیری فارسانی, مختار. (1401). تأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی با چشمان بسته بر روی تعادل ایستا و پویا در دختران نوجوان بالرین در استان تهران. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 251-261.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7091-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988867
dc.description.abstractزمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات تعادلی با چشمان باز یا بسته بر روی تعادل ایستا و پویا در دختران نوجوان بالرین بود. روش کار: تعداد 20 دختر بالرین در دامنه سنی 15-8 سال و سابقه بین 6 ماه تا 1 سال تمرین باله انتخاب شدند. این افراد به صورت هدفمند در دو گروه 10 نفره تمرینات تعادلی با چشمان بسته (تمرینات حس عمقی) و تمرینات تعادلی با چشمان باز قرار گرفتند. هر دو گروه علاوه بر تمرینات روتین باله به مدت 8 هفته و هفته­ای 3 جلسه (30 دقیقه تا 1 ساعت) در تمرینات تعادلی شرکت کردند. 48 ساعت پس از پایان آخرین جلسه تمرینی در هر دو گروه، پس­آزمون گرفته شد. برای اندازه­گیری تعادل ایستا از آزمون لک­لک و تعادل پویا از آزمون ستاره استفاده شد. از آزمون­های آنالیز واریانس با اندازه‏گیری مکرر، تی‏وابسته و تی­مستقل برای بررسی داده­ها استفاده شد. سطح معنی­داری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که هر دو نوع تمرین تعادل با چشم باز و بسته نسبت به پیش­آزمون موجب بهبود تعادل ایستا و تعادل پویای پای برتر و غیربرتر شدند. تمرینات با چشم بسته موجب افزایش معنی­دار تعادل ایستا نسبت به گروه تمرین با چشم باز شد (006/0 = p) اما در تعادل پویای پای برتر (122/0 = p) و غیربرتر (129/0 = p) تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می توان گفت که هشت هفته تمرینات تعادلی با چشمان باز و بسته موجب بهبود تعادل در دختران بالرین نوجوان می شود.  fa_IR
dc.format.extent726
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبالهfa_IR
dc.subjectحس عمقیfa_IR
dc.subjectتعادل ایستاfa_IR
dc.subjectتعادل پویاfa_IR
dc.subjectفیزیولوژی ورزشfa_IR
dc.titleتأثیر هشت هفته تمرینات حس عمقی با چشمان بسته بر روی تعادل ایستا و پویا در دختران نوجوان بالرین در استان تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد امدادگر ورزشی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار فیزیولوژی ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار فیزیولوژی ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue12
dc.citation.spage251
dc.citation.epage261


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد