| dc.contributor.author | شکراله بابایی, الهه | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابطحی, عطاءالله | fa_IR |
| dc.contributor.author | احقر, قدسی | fa_IR |
| dc.contributor.author | قیومی, عباسعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضایی, علی اکبر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T08:40:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T08:40:34Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T08:40:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T08:40:34Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شکراله بابایی, الهه, ابطحی, عطاءالله, احقر, قدسی, قیومی, عباسعلی, رضایی, علی اکبر. (1401). تبیین توانمندسازی فرهنگی روانشناختی دبیران دوره اول متوسطه شهر تهران. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 188-197. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7693-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988862 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: توانمندسازی معلمان یکی از موارد مهمی است که ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با یادگیری فراگیران دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین توانمندسازی فرهنگی روانشناختی دبیران دوره اول متوسطه شهر تهران انجام شد.
روش کار: روش تحقیق از نظر گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی شامل مدیران و کارشنایان ارشد آموزش و پرورش و در بخش کمّی شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری (10 نفر) و در بخش کمّی بر اساس جدول مورگان 300 نفر برآورد شده که برای انتخاب نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده گردید. ابزار گردآوری دادهها، در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمّی، پرسشنامه محققساخته 144 سوال و 17 مؤلفه بر مبنای مقیاس 5 گزینهای بود. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار smartpls3 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که توانمندسازی فرهنگی روانشناختی شامل فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نظام پایش سازمانی، نظام پاداش سازمانی، نظام های مدیریتی سازمان بود و پیامدهای آن شامل ارتقای توانمندی بین فردی، توانمندی مدیریت و رهبری و توانایی خلق رویداد میباشد.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که مؤلفههای تأثیرپذیر از توانمندسازی فرهنگی-روانشناختی در بین دبیران شامل، ارتقای توانمندی بین فردی، توانمندی مدیریت و رهبری و توانایی خلق رویداد میباشند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 1095 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | توانمندسازی | fa_IR |
| dc.subject | فرهنگی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | دبیران | fa_IR |
| dc.subject | پزشکی اجتماعی | fa_IR |
| dc.title | تبیین توانمندسازی فرهنگی روانشناختی دبیران دوره اول متوسطه شهر تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت برنامهریزی فرهنگی دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار وعضو هیات علمی گروه مدیریت برنامهریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 188 | |
| dc.citation.epage | 197 | |