نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتاراجیان, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorملانوروزی, کیوانfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, عبداللهfa_IR
dc.contributor.authorشجاعی, معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T08:29:35Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T08:29:36Z
dc.date.available1402-03-27T08:29:35Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T08:29:36Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationتاراجیان, مهدی, ملانوروزی, کیوان, قاسمی, عبدالله, شجاعی, معصومه. (1401). اثر بخشی و مقایسه دو نوع مداخله حرکتی گروهی و ذهن آگاهی بر تعادل، وضعیت عاطفی و عملکرد شناختی سالمندان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 136-150.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7575-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988857
dc.description.abstractزمینه و هدف: ورزش می تواند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ زودرس باشد؛ بین زندگی در خانه یا خانه سالمندان؛ بین لذت بردن از زندگی یا صرفاً آن را تحمل کردن باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه و تعیین اثربخشی دو  نوع مداخله حرکتی گروهی و ذهن آگاهی بر تعادل، وضعیت عاطفی و شناختی سالمندان بود. روش کار: پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی سالمندان شهر تهران تشکیل دادند. نمونه آماری شامل 60 سالمند داوطلب واجد شرایط با دامنه سنی 75-60 سال، که به روش نمونه گیری هدفمند در گروه حرکتی(20 نفر)، گروه ذهن آگاهی (20 نفر)، و گروه کنترل (20 نفر)، وارد پژوهش شدند. از پرسش نامه آزمون کوتاه وضعیت ذهنی(1975) و پرسش نامه اضطراب و افسردگی بک در سالمندان ایرانی(2014) و آزمون های تعادل قبل و بعد از اعمال مداخلات استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی در نرم‌افزار SPSS  انجام پذیرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که وضعیت عاطفی و شناختی و تعادل در گروه های مداخله حرکتی گروهی و مداخله ذهن آگاهی  افزایش معناداری داشتند(05/0P<). همچنین، بین گروه های مداخله حرکتی گروهی و مداخله ذهن آگاهی و کنترل در وضعیت عاطفی، شناختی و تعادل تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0P<). نتیجه گیری: تمرینات حرکتی گروهی در مقایسه با تمرین ذهن آگاهی بر بهبود وضعیت تعادل، وضعیت عاطفی و عملکرد شناختی افراد سالمند اثربخش‌تر است.fa_IR
dc.format.extent750
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectذهن آگاهیfa_IR
dc.subjectوضعیت عاطفیfa_IR
dc.subjectوضعیت شناختیfa_IR
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectطب ورزشfa_IR
dc.titleاثر بخشی و مقایسه دو نوع مداخله حرکتی گروهی و ذهن آگاهی بر تعادل، وضعیت عاطفی و عملکرد شناختی سالمندانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای رشد حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue12
dc.citation.spage136
dc.citation.epage150


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد