نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسمعیلی زمان آباد, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T07:32:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T07:32:40Z
dc.date.available1402-03-27T07:32:39Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T07:32:40Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationاسمعیلی زمان آباد, مریم. (1401). بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(9), 272-281.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7989-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988831
dc.description.abstractزمینه و هدف: یکی از راهکارهای روان درمانی و کاهش اختلالات روانی، سلامت معنوی و مراقبت از آن است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزان بود. روش­ کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی- همبستگی شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر میاندوآب بود که در سال 1400 مشغول به تحصیل بودند و تعداد آن برابر با 1800 نفر بود که حجم نمونه از طریق جدول کرجسی مورگان به تعداد 317 نفر، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و اختلالات روانی (افسردگی، اضطراب، استرس) لاویبوند و همکاران (1995) استفاده شد. داده­ها با استفاده آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: نتایج نشان داد چون ضریب همبستگی محاسبه شده بین سلامت معنوی و استرس (438/0) و سلامت معنوی و اضطراب (324/0-) و نیز سلامت معنوی و افسردگی (282/0-) کوچکتر از سطح خطای 05/0 می­باشد، لذا می‌توان نتیجه گرفت که بین سلامت معنوی و استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان رابطه وجود دارد و چون مقدار ضریب همبستگی محاسبه شده منفی می­باشـد بنابرایـن رابطه بین آنها منفی و معکوس می­باشد. نتیجه­ گیری: سلامت معنوی منجر به بهبود سطح اختلالات روانی (استرس، اضطراب و افسردگی) در دانش آموزان گردید لذا پیشنهاد می­شود معلمان و دست اندرکاران آموزشی و نیز والدین به راهکارهای افزایش سطح سلامت معنوی در دانش آموزان مبادرت ورزند.  fa_IR
dc.format.extent685
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectسلامت معنویfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی رابطه بین سلامت معنوی بر بهبود اختلالات روانی در دانش آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه معارف اسلامی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue9
dc.citation.spage272
dc.citation.epage281


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد