• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش میانجی سود و زیان سلامت روانی در رابطه میان انتظارات با انگیزش تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    فعله گری, عابدینجدیدی, هوشنگتقوایی نیا, علیمروتی, ذکراله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    633.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: انتظار- ارزش می­تواند تاثیرات مثبت و منفی بر انگیزش تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان داشته باشد بنابراین  این پژوهش با هدف بررسی رابطه انتظارات با انگیزش تحصیلی به واسطه سود و زیان­های روانی صورت پذیرفته است. روش کار: این پژوهش بر اساس معیار هدف در گروه پژوهش‌های کاربردی، بر اساس معیار زمان گردآوری داده‌ها در گروه پژوهش‌های معادلات ساختاری، بر اساس معیار ماهیت داده‌ها و مبنای پژوهش یک پژوهش کمی می‌باشد. اصلی‌ترین ابزار گردآوری اطلاعات‌ در این پژوهش پرسشنامه‌ استاندارد (سود و زیان روانی، انتظارات، انگیزش تحصیلی) می‌باشد، پایایی ابزار پژوهش نیز بر اساس آزمون آلفای کرونباخ برای متغیر سود و زیان روانی، انتظارات، انگیزش تحصیلی به ترتیب برابر با 75/0، 71/0 و 77/0 به تأیید رسیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهرستان قروه سال تحصیلی 1399-1400 بود. حجم نمونه در این پژوهش برابر با 384 نفر و شیوه نمونه‌گیریدر این پژوهش نمونه‌گیری خوشه­ای چند مرحله­ای بود. یافته ­ها: با توجه به یافته‌های این پژوهش انتظارات به صورت مثبت بر انگیزش تحصیلی اثر مثبت دارد. انتظارات به صورت مثبت بر بر سود و زیان­های روانی اثر دارد. سود و زیان­های روانی در رابطه بین انتظارات و انگیزش تحصیلی نقش واسطه­ای دارد. نتیجه‌گیری: به طور کلی می­­توان بیان داشت که با ایجاد انتظارات در دانش آموزان می­توان به افزایش انگیزش تحصیلی کمک کرد. همچنین با توجه به رابطه بین انتظارات با زیان‌های روانی می­توان استنباط کرد که با افزایش انتظارات می­توان زیان­های روانی در دانش­آموزان را افزایش داد.  
    کلید واژگان
    انتظارات
    انگیزش تحصیلی
    سود و زیان روانی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
    دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7681-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988790

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب