نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنادری پور, آیداfa_IR
dc.contributor.authorدریساوی جرفیان, سهیلاfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-25T04:32:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-15T04:32:56Z
dc.date.available1402-03-25T04:32:46Zfa_IR
dc.date.available2023-06-15T04:32:56Z
dc.date.issued2022-03-01en_US
dc.date.issued1400-12-10fa_IR
dc.identifier.citationنادری پور, آیدا, دریساوی جرفیان, سهیلا. (1400). بررسی میزان استرس درک‌شده و کیفیت زندگی در دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی اردبیل در دوران اپیدمی کووید-‌19 در سال تحصیلی 1400-1399. مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل, 22(1), 28-38. doi: 10.52547/jarums.22.1.28fa_IR
dc.identifier.issn2228-7280
dc.identifier.issn2228-7299
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/jarums.22.1.28
dc.identifier.urihttp://jarums.arums.ac.ir/article-1-2087-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/987321
dc.description.abstractزمینه و هدف: همه‌گیری کروناویروس 2019 به دلیل ترس و اضطراب بی‌سابقه فردی و اجتماعی، تهدید بزرگی برای سلامت عمومی جهان است و استرس قابل توجهی بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی می‌گذارد و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از جمله دندانپزشکان را با افزایش بار بیماران، اختلالات بی‌سابقه در زندگی عادی و خطر بالای قرارگرفتن در معرض ابتلا، در شرایط استرس‌زا قرار داده است و به همین جهت بیشتر در معرض شرایط استرس‌زا قرار می‌گیرند که می‌تواند کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی میزان استرس‌درک‌شده و کیفیت زندگی دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی اردبیل در مواجهه با شیوع بیماری کروناویروس 2019 در سال ‌تحصیلی 1400-1399 و ارتباط این دو متغیر با ویژگی‌های دموگرافیک شرکت کنندگان اجرا شد. روش کار: به منظور سنجش میزان استرس درک‌شده از پرسشنامه استرس درک‌شده کوهن و به منظور سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی سازمان جهانی سلامت- خلاصه شده (WHOQOL-BREF) استفاده شد. جامعه آماری در مطالعه حاضر تمامی اساتید و دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم‫پزشکی اردبیل می‌باشد. سطح معناداری کمتر از 0/05در نظر گرفته شد. یافته‌ها: جامعه آماری این مطالعه در مجموع 227 نفر شامل 33 نفر از اساتید و 194 نفر از دانشجویان بودند. رابطه معنی‌داری بین متغیرهای دموگرافیک با متغیر‌های استرس درک‌شده و کیفیت زندگی وجود نداشت. استرس درک‌شده و کیفیت زندگی اساتید نسبت به دانشجویان در طول همه‌گیری بیشتر بود. بین متغیرهای استرس درک‌شده و کیفیت زندگی در هر دو گروه رابطه مستقیم وجود داشت. میزان استرس درک‌شده در هر دو گروه کمتر از حد مطلوب بوده و کیفیت زندگی در هر دو گروه بیشتر از حد مطلوب بود. نتیجه گیری: دانشجویان و اساتید دانشکده‌ی دندانپزشکی اردبیل استرس متوسطی را در دوره‌ی اپیدمی کووید-19 تجربه کرده‌اند و کیفیت زندگی مطلوبی داشته‌اند. با مقایسه‌ی بین دو گروه شرکت‌کننده، اساتید استرس درک شده بیشتری داشتند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیلfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ardabil University of Medical Sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/jarums.22.1.28
dc.subjectکروناویروسfa_IR
dc.subjectدندانپزشکfa_IR
dc.subjectاسترس‌درک‌شدهfa_IR
dc.subject‌‌‌‌کیفیت‌زندگیfa_IR
dc.subjectروانشناسی- روانپزشکیfa_IR
dc.titleبررسی میزان استرس درک‌شده و کیفیت زندگی در دانشجویان و اساتید دانشکده دندانپزشکی اردبیل در دوران اپیدمی کووید-‌19 در سال تحصیلی 1400-1399fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آسیب‌شناسی دهان ، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage28
dc.citation.epage38


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد