نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخان احمدی, محتشمfa_IR
dc.contributor.authorرضایی فر, امیدfa_IR
dc.contributor.authorقلهکی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorدژکام, بهزادfa_IR
dc.contributor.authorیونسی, عادلfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-10T11:10:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-05-31T11:10:57Z
dc.date.available1402-03-10T11:10:55Zfa_IR
dc.date.available2023-05-31T11:10:57Z
dc.date.issued2023-10-01en_US
dc.date.issued1402-07-09fa_IR
dc.identifier.citationخان احمدی, محتشم, رضایی فر, امید, قلهکی, مجید, دژکام, بهزاد, یونسی, عادل. (1402). پایش سلامتی و تشخیص آسیب ستون تحت اثر بار محوری با استفاده از داده‌های دینامیکی مودال و روش تحلیلی موجک. مهندسی عمران مدرس, 23(4), 0-0.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-41432-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/976956
dc.description.abstractهمواره سازه‌‌ها تحت اثر عوامل طبیعی و یا غیر طبیعی متعددی همچون زلزله، انفجار و گودبرداری‌های غیر اصولی واقع‌اند که می‌تواند آسیب‌های موضعی موجود در آن‌ها را تشدید نموده و باعث انهدام آن‌ها و در نتیجه، ایجاد خسارت‌های جانی و مالی فراوانی شود؛ بنابراین، پایش سلامتی سازه‌ها و اعضای سازه‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت است. در این نوشتار، پایش سلامت عضو سازه‌ای ستون با لحاظ نمودن اثر بار محوری بر پاسخ‌های دینامیکی مودال (فرکانس‌های طبیعی و شکل‌های مود ارتعاشی) انجام شد. نتایج بررسی‌ها نشان داد که فرکانس‌های طبیعی تمامی مودها در هر دو وضعیت سالم و آسیب با افزایش بار محوری به صورت نسبت‌هایی از بار بحرانی مبنا (بار بحرانی بدترین حالت آسیب) کاهش می‌یابد. همچنین، در بارگذاری‌های یکسان، همواره فرکانس نمونه سالم از فرکانس نمونه آسیب بیشتر است؛ به‌طوری‌که با افزایش شدت آسیب، اختلاف فرکانسی وضعیت‌های سالم و آسیب افزایش می‌یابد. با معرفی یک شاخص شناسایی آسیب (DDI) بر مبنای ضرایب موجک حاصل از جزئیات آنالیز موجک شکل‌های مود وضعیت‌های سالم و آسیب، محل‌های آسیب با دقت بالایی به صورت پرش و یا اغتشاش در DDI شناسایی گردید. همچنین، بررسی‌ها نشان داد که DDI محل‌های مختلف آسیب مستقل از هم بوده و تنها متأثر از شدت آسیب محل مورد نظر است و اثرات بار محوری بر DDI بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است. مستقل بودن DDI محل‌های مختلف آسیب نشان دهنده کارآمدی روش پیشنهادی در شناسایی محل‌های آسیب است؛ زیرا در غیر اینصورت، ممکن است عدم شناسایی یک محل آسیب بر شناسایی سایر محل‌های آسیب تأثیرگذار باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectپایش سلامتی سازهfa_IR
dc.subjectستون تحت بار محوریfa_IR
dc.subjectپاسخ دینامیکی مودالfa_IR
dc.subjectآنالیز موجکfa_IR
dc.subjectشناسایی آسیب ستونfa_IR
dc.titleپایش سلامتی و تشخیص آسیب ستون تحت اثر بار محوری با استفاده از داده‌های دینامیکی مودال و روش تحلیلی موجکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه کردستان، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue4
dc.citation.spage0
dc.citation.epage0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد