نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنوبخت وکیلی, کامرانfa_IR
dc.contributor.authorیزدان نجاد, کوثرfa_IR
dc.contributor.authorیزدانی, آزادfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-10T10:57:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-05-31T10:57:47Z
dc.date.available1402-03-10T10:57:45Zfa_IR
dc.date.available2023-05-31T10:57:47Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationنوبخت وکیلی, کامران, یزدان نجاد, کوثر, یزدانی, آزاد. (1401). تخمین مدل تقاضای لرزه‌ای برای سطوح خرابی متوسط و زلزله های نزدیک گسل پالسگونه. مهندسی عمران مدرس, 23(1), 163-178.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-59314-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/976950
dc.description.abstractتخمینمدل تقاضای لرزه‌ای که معیار شدت حرکت زمینرا به معیار خرابی سازه‌ها مرتبط می­سازد،یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در طراحی سازه­ها بر مبنای عملکرد می­باشد. در مدل تقاضای لرزه ای ارتباط بین پاسخ سازه و یک پارامتر لرزه ای که بیانگر ماهیت تصادفی زلزله می‌باشد، در قالب یک ساختار ریاضی بیان می‌شود. لذا انتخاب مناسب شاخص شدت زلزله به عنوان پارامتر لرزه‌ای و تشخیص درست نحوه ارتباط آن با خسارت سازه می‌تواند نقش مهمی در کاهش خطاها در ارزیابی‌های لرزه‌ای داشته باشد. در بسیاری از مطالعات، شتاب طیفی مود اول (Sa(t1)) یا حداکثر شتاب زمین (PGA) به عنوان شاخص شدت مناسب معرفی شده‌، در حالیکه عدم کفایت این شاخص‌ها در برخی موارد مشاهده شده است. از طرفی انتخاب روشی مناسب برای سنجش کفایت شاخص‌های شدت با توجه به عدم قطعیت‌های موجود و همچنین بررسی کفایت مدل‌های تک‌خطی برای تقاضا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. در این مطالعه، میزان مناسب بودن شاخص­های شدت مختلف با استفاده از مفاهیم تئوری اطلاعات و آنتروپیمورد ارزیابی قرار گرفته و از شتاب طیفی مود اول به عنوان شاخص مبنا استفاده شده است. برای این منظور، چندین سازه قاب خمشی بتنی با تعداد طبقات و ارتفاع متفاوت در نظر گرفته شده و تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی با مجموعه ای از رکوردهای پالس‌دار زلزله توسط نرم افزار IDARC انجام شده است. برای پاسخ سازه از شاخص خسارت پارک-انگ که کاربرد بسیاری به ویژه در سازه های بتنی دارد، استفاده شده است. با توجه به اینکه احتمال رفتار متفاوت شاخص های شدت در سطوح مختلف خسارت وجود دارد، بحث مدل های تقاضای چند خطی مطرح شده و عملکرد چندین مدل چندخطی با آزمون های آماری مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که شاخص­های شدت بر پایه سرعت، از کفایت لازم برای سطوح خرابی کم و متوسط، تحت رکوردهای پالس­­دار برخوردار هستند. در این سطوح استفاده از شاخص‌های شدت شتاب طیفی مود اول یا شاخص‌های بر مبنای شتاب مانند حداکثر شتاب زمین می‌تواند باعث ایجاد خطا شود. همچنین مطالعات انجام شده در این مقاله نشان داده که استفاده از مدل تک خطی برای تمام سطوح خسارت مناسب نبوده و استفاده از یک مدل سه خطی با توجه به سطوح خسارت می تواند باعث کاهش خطا در ارزیابی های لرزه‌ای گردد.fa_IR
dc.format.extent652
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectمدل تقاضای لرزه ایfa_IR
dc.subjectشاخص شدت زلزلهfa_IR
dc.subjectآنتروپی نسبیfa_IR
dc.subjectسطوح خسارتfa_IR
dc.titleتخمین مدل تقاضای لرزه‌ای برای سطوح خرابی متوسط و زلزله های نزدیک گسل پالسگونهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentمربی گروه مهندسی عمران دانشگاه کردستانfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگر پسادکتری، گروه مهندسی عمران، دانشگاه کردستانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه عمران دانشگاه کردستانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue1
dc.citation.spage163
dc.citation.epage178


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد