نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگلشنی, علی اکبرfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, امیر حسینfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-10T10:38:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-05-31T10:38:02Z
dc.date.available1402-03-10T10:38:00Zfa_IR
dc.date.available2023-05-31T10:38:02Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationگلشنی, علی اکبر, رضایی, امیر حسین. (1401). طراحی و ارزیابی تونل ها در مناطق شهری-دستاورد ها و چالش های مدلسازی. مهندسی عمران مدرس, 23(1), 7-29.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-50741-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/976941
dc.description.abstractامروزه با پیشرفت فناوری، سهولت نسبی در حفاری و ساخت سازه‌های زیرزمینی، محدودیت‌های فضاهای سطحی، برای اجرای طرح‌های عمرانی و نیز به واسطه مسائل سیاسی و امنیتی، توجه بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به احداث سازه‌های زیرزمینی برای کاربردهای عمرانی معطوف شده است. از میان آن‌ها، تونل‌های شهری علاوه بر کاهش تاثیرات مخرب زیست محیطی، کوتاه‌تر نمودن مسیرها و بهبود کارائی ترافیک، به سبب استفاده عمومی و طولانی مدت از آن‌ها، بایستی دارای ایمنی بالایی باشند. تونل‌ها به عنوان پروژه‌های بزرگ ملی و سرمایه گذاری‌های زیربنایی درنظر گرفته می شوند و هزینه‌های هنگفتی در سراسر جهان برای ساخت این سازه‌ها هزینه می‌شود. با نگاه به گذشته، سازه‌های زیرزمینی نسبت به سازه‌های سطحی در برابر بارهای دینامیکی آسیب کمتری را متحمل شده اند. در سال‌های اخیر زلزله‌های بزرگی مانند زلزله 1995 کوبه در ژاپن، 1999 چی‌چی در تایوان، 1999 کوکالی در ترکیه و 2008 ونچوان در چین باعث شده اند سازه‌های زیرزمینی خطرات قابل ملاحظه ای را تجربه کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ایمنی تونل‌ها در مناطق فعال لرزه‌ای مسئله بسیار مهمی است اما این مسئله هنوز به صورت کامل شناخته نشده است یا حداقل در هنگام ارزیابی و طراحی به خوبی بررسی نشده است. زمین لرزه‌ها با وارد آوردن آسیب شدید یا تغییرشکل بیش از حد ساختار تونل، احتمالاً به طور قابل توجهی روی کارایی تونل‌ها تأثیر می گذارند. در این مقاله ابتدا پاسخ‌های ثبت شده تونل‌های واقعی در هنگام زلزله‌های گذشته، مکانیسم پاسخ لرزه‌ای تونل و پارامترهای موثر در پاسخ لرزه‌ای تونل‌ها بررسی می‌شود. در ادامه، خلاصه‌ای از مطالعات صورت گرفته در ارتباط پاسخ لرزه‌ای تونل‌ها با آزمایش‌های فیزیکی (آزمایش سانتریفیوژ، میز لرزش و آزمایش‌های استاتیکی) ارائه می‌دهد. به دنبال آن در مورد روش‌های تحلیلی، تجربی، شبه استاتیکی و عددی تحلیل دینامیکی تونل بحث می‌شود. در انتها نیز بحث ناهمگنی و کاربرد میدان تصادفی برای تحلیل دینامیکی پرداخته شده است و دستاوردها چالش‌های موجود در این زمینه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مقاله، خلاهای کلی موجود در درک پاسخ لرزه‌ای تونل‌ها در تلاش برای کار بیشتر در این موضوع‌ها توسط نویسندگان شناسایی شده است.fa_IR
dc.format.extent861
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectتونلfa_IR
dc.subjectتحلیل دینامیکیfa_IR
dc.subjectروش های تحلیلیfa_IR
dc.subjectروش های آزمایشگاهیfa_IR
dc.subjectمدل سازی عددیfa_IR
dc.titleطراحی و ارزیابی تونل ها در مناطق شهری-دستاورد ها و چالش های مدلسازیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصیل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار مهندشی ژئوتکنیکfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue1
dc.citation.spage7
dc.citation.epage29
nlai.contributor.orcid0000-0001-9986-0454


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد