نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاصلانی کردکندی, ابوالفضلfa_IR
dc.contributor.authorبیاتی, میثمfa_IR
dc.contributor.authorوفایی, فریدونfa_IR
dc.contributor.authorفرهنگ مهر, عارفfa_IR
dc.date.accessioned1402-02-21T05:01:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-05-11T05:01:18Z
dc.date.available1402-02-21T05:01:06Zfa_IR
dc.date.available2023-05-11T05:01:18Z
dc.date.issued2023-01-21en_US
dc.date.issued1401-11-01fa_IR
dc.date.submitted2019-12-04en_US
dc.date.submitted1398-09-13fa_IR
dc.identifier.citationاصلانی کردکندی, ابوالفضل, بیاتی, میثم, وفایی, فریدون, فرهنگ مهر, عارف. (1401). شبیه سازی عددی جریان غیردائم دوفازی اطراف دو استوانه دایره‌ای کنارهم و انتخاب مدل ‏آشفتگی بر اساس فرکانس تشکیل گردابه. مهندسی منابع آب, 15(55), 1-18. doi: 10.30495/wej.2023.23442.2215fa_IR
dc.identifier.issn2008-6377
dc.identifier.issn2423-719
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30495/wej.2023.23442.2215
dc.identifier.urihttps://wej.marvdasht.iau.ir/article_5803.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/973374
dc.description.abstractچکیدهمقدمه:  امروزه‎ ‎آبشستگی‎ ‎یکی‎ ‎از‎ ‎مسائل‎ ‎مهم‎ ‎در‎ ‎مهندسی‎ ‎رودخانه‎ ‎و‎ ‎همچنین‎ ‎مهندسی‎ ‎سواحل‎ ‎می­باشد.‏‎ ‎آبشستگی ‏نوعی‎ ‎فرسایش‎ ‎است‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎اثر‎ ‎جریان‎ ‎آب‎ ‎در‎ ‎اطراف‎ ‎پایه‌­ها‎ ‎به‎ ‎وجود‎ ‎می‌آید. بر‏‎ ‎اساس‎ ‎نتایج‎ ‎تحقیقات‎ ‎انجام‎ ‎شده،‎ ‎تخریب اکثر‎ ‎پل­‌هایی‎ ‎که‎ ‎در‎ ‎رودخانه‌­ها‎ ‎بنا‎ ‎شده­‌اند‌ به علت‎ ‎آبشستگی‎ ‎بوده است.  برای تعیین عمق آبشستگی در مجاورت پایه نیاز به ‏شناخت کافی این پدیده و الگوی جریان اطراف آن بوده تا ‏با توجه به آن، روش مناسب برای تخمین عمق آبشستگی، ‏مشخص گردد.‏روش­:  در پژوهش حاضر به موضوع الگو و رفتار جریان اطراف دو استوانه کنار‎ ‎هم با فواصل مختلف در قالب یک مطالعه عددی ‏پرداخته شده است. محاسبات عددی بر روی مش‌های مربعی که در نزدیکی استوانه‌ها به منظور تأمین لایه مرزی ریزتر و به ‏تدریج در فواصل دورتر درشت‌تر شده‌اند انجام شده است. در این مدلسازی دو فازی آب و هوا برای لحاظ نمودن اثر سطح آزاد، ‏از روش حجم سیال (‏VOF‏) استفاده شده است. در این مدلسازی بر اساس فرکانس تشکیل گردابه و عدد استروهال مدل ‏آشفتگی و اندازه مش بندی مناسب انتخاب شده است. پس از انتخاب مدل آشفتگی مناسب (‏‎ ‎مدل ‏RNG k-ε‏) به بررسی ‏مقادیر سرعت، مقادیر آشفتگی و تنش‌برشی بستر و مقایسه­ی آن با نتایج آزمایشگاهی پرداخته شد. ‏یافته­ ها:  مقایسه نتایج نشان می­دهد که مطابقت خوبی بین نتایج عددی و آزمایشگاهی وجود دارد. نتایج نشان می‌دهد که با کم شدن ‏فاصله بین استوانه‌ها مقادیر سرعت در مرکز استوانه افزایش پیدا کرده که بیشترین مقدار سرعت در ‏G/D‏ (نسبت فاصله لبه­‏های داخلی دو پایه به قطر پایه) برابر 5/1 اتفاق افتاده است در حالی‌که برای فواصل 5/1> ‏G/D‏ مقدار سرعت به دلیل حبس ‏شدگی جریان کاهش پیدا کرده است. در حالت دو استوانه کنار هم مقادیر آشفتگی در ارتفاع میانی بیشتر از مقادیر نزدیک ‏بستر است که نشان دهنده تأثیر بیشتر گردابه‌ها بر مقادیر آشفتگی می‌باشد. درحالی‌که در حالت تک استوانه مقادیر آشفتگی ‏نزدیک بستر بیشتر از مقادیر آشفتگی در ارتفاع میانی می‌باشد. که می‌تواند نشان دهنده تأثیر بیشتر بستر بر مقادیر آشفتگی ‏باشد. ‏نتیجه ­گیری:  به لحاظ کمی و کیفی نتایج شبیه سازی عددی تطابق خوبی با نتایج آزمایشگاهی نشان می­دهد.‏‎ ‎در حالت دو استوانه کنار هم ‏مقادیر آشفتگی در ارتفاع میانی بیشتر از مقادیر نزدیک بستر است  (بیشتر در قسمت کناره­ها و پایین دست پایه­ها)که نشان ‏دهنده تأثیر بیشتر گردابه‎­‎ها بر مقادیر آشفتگی می­باشد.‏fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی منابع آبfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30495/wej.2023.23442.2215
dc.subjectآشفتگیfa_IR
dc.subjectاستوانه کنار همfa_IR
dc.subjectالگوی جریانfa_IR
dc.subjectحجم سیالfa_IR
dc.subjectگردابهfa_IR
dc.titleشبیه سازی عددی جریان غیردائم دوفازی اطراف دو استوانه دایره‌ای کنارهم و انتخاب مدل ‏آشفتگی بر اساس فرکانس تشکیل گردابهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه فنی و مهندسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد سازه های دریایی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران .fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار سازه های دریایی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد سازه های دریایی، گروه مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue55
dc.citation.spage1
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد