• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • معماری و شهرسازی پایدار
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • معماری و شهرسازی پایدار
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بازساخت، پایاسازی، رواسازی و هنجاریابی فرم کوتاه شده آزمون رضایتمندی سکونتی

    (ندگان)پدیدآور
    ندومی, راحیلشرقی, علیصالح صدق پور, بهرامشیبانی, مهدی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رضایتمندی از محل سکونت به عنوان یکی از متغیرهای مهم در مطالعات مسکن مورد پژوهش ‎های گوناگونی واقع شده و ابزارهای متنوعی با تعداد پرسش های بالا برای اندازه ‎گیری آن توسط پژوهشگران ساخته شده است. هدف از پژوهش حاضر، بازساخت ابزاری جهت سنجش متغیر رضاتیمندی سکونتی با پایایی و روایی بالا به صورت فرم کوتاه و دارای اقتصاد زمان اجرا است تا امکان محاسبه میزان این متغیر در مدت زمان اندک بدون محدودیت در مولفه ‎های شخصی، اجتماعی و همچنین اقلیمی، صرفا احساس رضایت فرد از فضای فیزیکی زندگی فراهم شود. بدین ترتیب از میان ابزارهای موجود، پرسشنامه هایی که بیشترین ضریب اعتبار و به طور همزمان کمترین تعداد پرسش را دارد، انتخاب شد. بر اساس آن و مبانی نظری پژوهش، جدول هدف محتوا تدوین و پرسشنامه اولیه ساخته شد. این پرسشنامه ابتدا به صورت پایلوت و پس از تایید پایایی، بر روی حجم نمونه صد نفری اجرا شده است. داده های به دست آمده مورد تحلیل عاملی واقع شده و نتیجه حاکی از آن است که متغیر رضایتمندی سکونتی با چهار عامل کالبد، تسهیلات، امکانات و اقتصاد در بیست و دو سنجه با آلفای کرونباخ 0.895 قابلیت اندازه ‎گیری دارد.
    کلید واژگان
    رضایتمندی سکونتی
    ابزار سنجش متغیر کیفی
    رضایتمندی
    پرسشنامه کوتاه شده

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-09-23
    1401-07-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
    استاد، گروه معماری منظر، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

    شاپا
    2588-6274
    2588-6037
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/jsaud.2022.8421.1964
    https://jsaud.sru.ac.ir/article_1783.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/970825

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب