| dc.contributor.author | کاوکار مقدم, عرفان | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدیان, اسماعیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | افشین, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرهانیه, بیژن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-02-17T06:50:06Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-05-07T06:50:06Z | |
| dc.date.available | 1402-02-17T06:50:06Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-05-07T06:50:06Z | |
| dc.date.issued | 2022-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2022-01-20 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-10-30 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کاوکار مقدم, عرفان, محمدیان, اسماعیل, افشین, حسین, فرهانیه, بیژن. (1401). بررسی تأثیر پارامترهای مؤثر بر اطفای آتش در تونل زغالسنگ در حال پیشروی. مکانیک سازه ها و شاره ها, 12(4), 117-131. doi: 10.22044/jsfm.2022.11590.3534 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-9475 | |
| dc.identifier.issn | 2251-9483 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2022.11590.3534 | |
| dc.identifier.uri | https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2592.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/970585 | |
| dc.description.abstract | در این پژوهش با استفاده از نرمافزار شبیهساز دینامیکی آتش، اثرات وجود نازل، انشعابات و فن تهویه هوا بر آتشسوزی در یک راهروی تونل معدن زغالسنگ در حال پیشروی به طول 40 متر بررسی شده است. این مطالعه نشان داده است وجود نازل علیرغم کاهش میدان دید به سبب تبخیر آب، سبب کاهش دمای سرتاسر راهرو و کاهش غلظت کربن دی اکسید به اندازه 15000 پیپیام در دورترین نقطه راهرو خواهد شد. وجود انشعاب در یک راهروی تونل معدنی، علاوه بر تأمین مسیر تخلیه از محل آسیبدیده، سبب افزایش مدتزمان ایمن ماندن نقاط مختلف معدن از نظر دما و غلظت گازهای مضر حاصل از آتشسوزی خواهد شد؛ از طرفی اگر انشعاب نزدیک به آتش باشد، به دلیل تأمین اکسیژن مورد نیاز، منجر به گسترش آتش خواهد شد. وجود فن دمشی به منظور تهویه هوا در راهروی تونل علیرغم اطفای سریعتر آتش و کاهش 46 درصدی میانگین دمای روی منبع آتش، سبب افزایش غلظت کربن مونو اکسید به مقدار 5/7 پیپیام در دورترین نقطه راهرو خواهد شد. همچنین استفاده از نازلهای متصل به ترموکوپل به سبب نداشتن تأخیر زمانی نسبت به اسپرینکلرها، در مهار آتش مؤثرتر عمل میکنند و سبب کاهش 69 درصدی دما بر روی منبع آتش خواهند شد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1818 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی شاهرود | fa_IR |
| dc.publisher | Shahrood University of Technology | en_US |
| dc.relation.ispartof | مکانیک سازه ها و شاره ها | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Solid and Fluid Mechanics | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22044/jsfm.2022.11590.3534 | |
| dc.subject | شبیه ساز دینامیکی آتش | fa_IR |
| dc.subject | اطفای حریق در معادن | fa_IR |
| dc.subject | اسپرینکلر و نازل | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک سیالات محاسباتی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر پارامترهای مؤثر بر اطفای آتش در تونل زغالسنگ در حال پیشروی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله مستقل | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجو دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف، تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 117 | |
| dc.citation.epage | 131 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-4565-2865 | |