پیش بینی خودکارآمدی و عزت نفس دختران دوره دبیرستان بر اساس مثبت اندیشی والدین
(ندگان)پدیدآور
بیاتی, بهارکشاورز, دکتر مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی خودکارآمدی و عزت نفس دختران دوره دبیرستان بر اساس مثبت اندیشی والدین انجام شد.
روش کار
جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر آباده طشک در سال 1399 بود، نمونه مورد نظر شامل 132 نفر از دانشآموزان دختر بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند، سپس افراد نمونه پرسشنامههای مثبت اندیشی، عزت نفس و خود کارآمدی را تکمیل نمودند. در روند تحلیل، اطلاعات بدست آمده از روش آزمون همبستگی پیرسون بمنظور بررسی رابطه بین متغیرها و آزمون رگرسیون چند متغیره به روش همزمان بمنظور پیش بینی متغیر ملاک توسط متغیرهای پیش بین، با استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
نتایج نشان داد که متغیر مثبت اندیشی بر حسب مؤلفههای(ارزیابی دیگران از خویش و انتظارات مثبت آینده، بصورت مثبت هر کدام به ازاء افزایش یک واحد در انحراف استاندارد) توانستند با ایجاد تغییرات(واریانس) پیشبینیکننده متغیر عزت نفس دانشآموزان دختر باشند. متغیر مثبت اندیشی بر حسب مؤلفههای(ارزیابی دیگران از خویش و خوداعتمادی، بصورت مثبت هر کدام به ازاء افزایش یک واحد در انحراف استاندارد) توانستند با ایجاد تغییرات(واریانس) پیشبینیکننده متغیر خودکارآمدی دانشآموزان دختر باشند.
کلید واژگان
خودکارآمدیعزت نفس
مثبت اندیشی
دختران
والدین
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-05-221401-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.رییس دانشگاه آزاد اسلامی و استادیار، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.




