نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخان میرزا, اسماعیلfa_IR
dc.contributor.authorحق بیگی, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorفرزان, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1402-02-11T19:19:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-05-01T19:19:04Z
dc.date.available1402-02-11T19:19:03Zfa_IR
dc.date.available2023-05-01T19:19:04Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationخان میرزا, اسماعیل, حق بیگی, مرتضی, فرزان, محمد. (1401). روش جستجوی تدریجی جدید برای طراحی مسیر سیستم‌های چندرباتی. مهندسی مکانیک مدرس, 23(3), 161-172.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-63177-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/966717
dc.description.abstractیکی از این چالش‌های مساله طراحی مسیر چندرباتی، افزایش ابعاد فضای جستجو به صورت نمایی همراه با افزایش تعداد ربات‌ها در محیط عملیات است. بنابراین، به الگوریتم‌هایی نیاز است که دارای کارایی محاسباتی بوده و بتوانند مسیرهای بهینه و بدون برخورد ربات‌ها را در زمان محدود طراحی کنند. در این مقاله یک الگوریتم طراحی مسیر مرکزی برای هدایت ربات‌ها در محیط عملیات مشترک ارائه شده است. این الگوریتم یک روش جستجوی اکتشافی تدریجی است که در آن الگوریتم ‎D* Lite‎ به منظور تطبیق با حالت چندرباتی توسعه داده شده است. هماهنگی در طراحی مسیر برای تمام ربات‌ها بر اساس مفهوم زمان تصرف بوده که در ساختار مدل مفهومی محیط پیاده‌سازی شده است. همچنین، یک تابع مرکزی جهت به‌روزرسانی اطلاعات مدل مفهومی محیط و حرکت تدریجی ربات‌ها توسعه داده شده است. به منظور ارزیابی روش پیشنهادی، دو گروه شبیه­سازی­های استاتیک و پویا انجام شده است. در دسته اول، تمرکز بر مطالعه اثر پارامترهای الگوریتم است. نتایج نشان می­دهد که الگوریتم پیشنهادی قابلیت طراحی مسیر برای 40 ربات در محیطی با 55 درصد فضای آزاد را دارد و نیز رابطه زمان محساباتی و تعداد ربات­ها غیر نمایی است. دسته دوم شبیه­سازی­ها در محیط سه­بعدی Gazebo انجام شده که به صورت برخط و پویا است. نتایج روش پیشنهادی با روشی بر اساس میدان­های پتانسیل مصنوعی برای تعداد 14 ربات مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج نشان می­دهد که با افزایش تعداد ربات­ها از 9 عدد، زمان انجام عملیات برای روش مبتنی بر میدان پتانسیل افزایش زیادی پیدا کرده و یا غیرممکن می­شود.fa_IR
dc.format.extent1086
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectطراحی مسیرfa_IR
dc.subjectسیستم‌های چند رباتهfa_IR
dc.subjectجستجوی تدریجیfa_IR
dc.subjectربات خودکارfa_IR
dc.titleروش جستجوی تدریجی جدید برای طراحی مسیر سیستم‌های چندرباتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue3
dc.citation.spage161
dc.citation.epage172


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد