نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاهری بهروز, فتح الهfa_IR
dc.contributor.authorقدیری گرجان, حمید رضاfa_IR
dc.contributor.authorقریشی, سید محمد نویدfa_IR
dc.date.accessioned1402-02-02T13:58:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-04-22T13:58:02Z
dc.date.available1402-02-02T13:58:02Zfa_IR
dc.date.available2023-04-22T13:58:02Z
dc.date.issued2022-10-23en_US
dc.date.issued1401-08-01fa_IR
dc.date.submitted2022-04-12en_US
dc.date.submitted1401-01-23fa_IR
dc.identifier.citationطاهری بهروز, فتح اله, قدیری گرجان, حمید رضا, قریشی, سید محمد نوید. (1401). چقرمگی شکست بین لایه‌ای کامپوزیت‌های کربن/ اپوکسی در مد اول و دوم شکست. مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز, 52(3), 337-346. doi: 10.22034/jmeut.2022.51081.3084fa_IR
dc.identifier.issn2228-5148
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/jmeut.2022.51081.3084
dc.identifier.urihttps://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_15038.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/960064
dc.description.abstractکامپوزیت­های زمینه پلیمری با وجود داشتن استحکام و مدول ویژه بالا در مقایسه با مواد سنتی در راستای عمود بر صفحه خواص مکانیکی­شان ضعیف می­باشد. این نوع سازه­ها در برخی کاربردهای صنعتی به صورت مداوم در معرض چرخه گرمایی قرار می گیرند. در این پژوهش، تاثیر 200 چرخه گرمایی سرمایش-گرمایش در محدوه دمایی 30- تا 65+ درجه سلسیوس بر چقرمگی شکست کامپوزیت های کربن اپوکسی بررسی شده است. نمونه­های کامپوزیت­ی از لایه های پارچه کربن و رزین اپوکسی ساخته شده و آزمایش­های چقرمگی شکست نمونه تیر دولبه ای یک سرگیردار (DCB) و نمونه خمشی با شکاف انتهایی (ENF) انجام شده است. نمونه های ساخته شده بعد از قرارگیری در معرض 200 چرخه گرمایی سرمایش-گرمایش آزمایش شده و چقرمگی های استخراج شده با نمونه های مشابه بدون قرار گرفتن در معرض چرخه گرمایی مقایسه شده­اند. نتایج آزمایشگاهی در نمونه­های مد اول و دوم نشان دادند که چرخه گرمایی،  چقرمگی شکست شروع تورق را به ترتیب 7/5 و 5/15 درصد نسبت به نمونه­های بدون چرخه گرمایی کاهش داده است. همچنین سطح ترک با استفاده از میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی تصویربرداری شده و مکانیسم رشد ترک در نمونه های بدون چرخه و تحت چرخه گرمایی مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherرئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکfa_IR
dc.publisherUniversity of Tabrizen_US
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Mechanical Engineeringen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/jmeut.2022.51081.3084
dc.subjectچقرمگی شکست بین لایه‌ایfa_IR
dc.subjectچرخه گرماییfa_IR
dc.subjectتیر دولبه‌ای یک سر گیردارfa_IR
dc.subjectنمونه خمشی با شکاف انتهاییfa_IR
dc.subjectکامپوزیتfa_IR
dc.subjectسازه‌های کامپوزیتیfa_IR
dc.titleچقرمگی شکست بین لایه‌ای کامپوزیت‌های کربن/ اپوکسی در مد اول و دوم شکستfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، پژوهشکده سامانه‌های ماهواره، پژوهشگاه فضایی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume52
dc.citation.issue3
dc.citation.spage337
dc.citation.epage346
nlai.contributor.orcid0000-0001-6940-6541


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد