واکاوی مفاهیم تربیتی فمینیسم در رمان "سیدات القمر" (دختران ماه) اثر جوخه حارثی
(ندگان)پدیدآور
جمالی, فاطمهپورعابد, محمد جوادبحری, خدادبلاوی, رسول
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فمینیسم، واژهای فرانسوی به معنی طرفداری از حقوق زن است ، قدمتی به اندازة تاریخ دارد. به دنبال آن، نقد زن محور بر روی آثار ادبی، نیز شکل گرفت. جوخه حارثی، نویسندة سرشناس عمانی با رمان "دختران ماه" خود که موضوع محوری آن، سه خواهر در روستای عوافی هستند، با رویکردی واقعگرایانه از تجربههای زنانه و مشکلات آنها در جامعة کوچک و تازه مدرنیتهشدة روستای عوافی در عمان مینویسد. نگارندگان در این پژوهش با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی، سعی میکنند تا با توجه به مفاهیم فمینیستی به کار رفته در رمان به تحلیل نگاه حارثی به زنان و شیوۀ توصیف او از وضعیت آنان پرداخته و ما در این تحقیق، به مسائل مهمی همچون: سرکوب احساس عشق، ازدواج، زایمان و مادری، تجاوز، طلاق، مردسالاری و رفتار متفاوت با دختران و پسران از بدو تولد، بررسی کنند. بیشترین مفاهیم فمنیستی در این رمان، مربوط به ازدواج ومادر شدن و عشق در میان دختران و حق انتخاب آنها در مسائل مهم و غیر مهم زندگیشان و خشونت بر زنان و مردان است. در ضمن از تحلیل شخصیتهای زنان این رمان چنین به نظر میآید که میتوان آنها را بر اساس دیدگاهشان به سه دستة؛ سنتی، کمی مدرن و مدرنتر تقسیمبندی کرد.
کلید واژگان
فمینیسممفاهیم تربیتی
جوخه حارثی
رمان سیدات القمر
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2022-06-221401-04-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارسدانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس (نویسنده مسئول)،
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خلیج فارس
شاپا
2383-07432383-0751



