اثر آموزشِ بازیوار بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان معماری و نقش آن در فرایند یادگیریِ طراحی
(ندگان)پدیدآور
رئوف رحیمی, مژگانعزیزی, شادیجاویدی نژاد, مهردادصادقی, امیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آتلیهها در دانشکدههای معماری به مثابه ابزار اصلی آموزش میباشند که در آن دانشجویان در معرض حل دستهای از مسئلههای طراحی قرار میگیرند. از آنجا که فرسودگی تحصیلی موجب میشود فرایند یادگیری روندی نزولی طی کند، کاهش آن مورد توجه محیطهای آکادمیک خواهد بود. علاوه بر این شیوههای آموزشی، از جمله بازیوارسازی بررسی و بهروز شده و طی سالیان و با اهداف مختلف استفاده شده است. هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش بازیوار طراحی معماری در مقطع تحصیلی کارشناسی، بر کاهش میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان و در نتیجه ارتقا فرایند یادگیری طراحی است. پژوهش حاضر به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری این پژوهش دانشجویان طرح 4 معماری دانشگاه آزاد واحد پرند بودند که شصت نفر از آنها به صورت تصادفی برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد فرسودگی تحصیلی (MBI-GS(S و برای آنالیز آماری دادهها، از نرمافزار SPSS 22 استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش بازیوار در طراحی معماری در کاهش فرسودگی تحصیلی مؤثر بوده است، لذا استفاده از این شیوه به منظور کاهش فرسودگی تحصیلی و بهبود یادگیری طراحی دانشجویان معماری پیشنهاد میگردد.
کلید واژگان
آموزش بازیوارطراحی
معماری
فرسودگی تحصیلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-08-231401-06-01
ناشر
انجمن علمی معماری و شهرسازی ایرانIranian Scientific Association of Architecture & Urbanism
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه معماری، واحد پرند، دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
استادیار، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد دماوند دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران.
شاپا
2228-589X2645-7148




