طراحی مدل مفهومی و ساختاردهی زنجیره تأمین آب شیرین با استفاده از رویکرد ترکیبی روششناسی سیستمهای نرم و مدلسازی معادلات ساختاری
(ندگان)پدیدآور
مهتدی, محمد مهدیفرح گل, پوریاخوشاب, سپیدهمرادی, سهیلانوع مدرک
Textمفهومی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فراهم کردن آب شیرین، امروزه یکی از چالشهای بشریت و از نگرانیهای سازمان ملل متحد و سازمان فائو میباشد. بنابر تغییرات ناگهانی الگوهای عرضه و درخواست آب شیرین در جهان کنونی، مدیریت فراهم کردن آن بهصورت چالشی دنبال میشود. هدف از این پژوهش، طراحی مدل مفهومی و ساختاردهی زنجیره تأمین آب شیرین با استفاده از رویکرد ترکیبی روششناسی سیستمهای نرم و مدلسازی معادلههای ساختاری میباشد. با شیوه گلوله برفی مصاحبهای باز و طرح پرسش واحد و جامع از ۲۰ تن از خبرگان و صاحبنظران فعال انجام شد. پس از آن نقش پژوهشگران در سازماندهی و ساختاردهی عوامل شناسایی شده از جمعآوری اطلاعات، مدل سیستمی ارائه شد. سپس مدل کیفی ناشی از تفکر سیستمی افراد شرکتکننده در پژوهش در بخش کمی برای اعتبارسنجی، در چارچوب فرضیه و آزمون فرض، در نرمافزار PLS-SMART اندازهگیری شد. یافتهها نشان داد چنانچه زنجیره تأمین آب شیرین یک سیستم در نظر گرفته شود، ورودی و عرضه این سیستم آب باکیفیت، باران و سیل است، اختلال در پردازش و تحلیل این سیستم ضربه زدن ذینفعان است؛ کنترل برای فرهنگسازی بهعنوان عامل اثرگذار و تعدیلکننده این سیستم؛ آب و هوای چندگانه، بیثباتی سیاستها، فجایع طبیعی بهعنوان عاملهای محیطی و سیاسیکاری؛ سیاست سفارش و مصرف مقداری و کنترل کیفیت برای شکلدهی به کنترل فرهنگساز؛ تقاضا و خروجی مختلکننده در این سیستم توزیع لجستیک، هدررفت آب و پیشبینی مصرف اشتباه و فرار مالیاتی بوده و سرانجام دستاوردهای بهینه مدل شناسایی ردپای آب، واکاوی مسائل پایداری آب و کنترل کمبود آب میباشند.
کلید واژگان
مدل مفهومیساختاردهی
زنجیره تأمین آب شیرین
روششناسی سیستمهای نرم
مدلسازی معادلههای ساختاری
مدیریت آب و اقتصاد
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-02-201401-12-01
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت سیستمها، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایراندانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، گروه مدیریت تحول و تعالی، دانشکده مدیریت و برنامهریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران




