نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبدالمنافی رکنی, سید ابراهیمfa_IR
dc.contributor.authorودادی, ترمهfa_IR
dc.contributor.authorسعادتجو, سید امیرfa_IR
dc.contributor.authorفاطمی, سعیدfa_IR
dc.contributor.authorضیائی, سید علیfa_IR
dc.date.accessioned1402-01-10T14:39:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-03-30T14:39:06Z
dc.date.available1402-01-10T14:39:05Zfa_IR
dc.date.available2023-03-30T14:39:06Z
dc.date.issued2022-02-20en_US
dc.date.issued1400-12-01fa_IR
dc.date.submitted2021-11-28en_US
dc.date.submitted1400-09-07fa_IR
dc.identifier.citationعبدالمنافی رکنی, سید ابراهیم, ودادی, ترمه, سعادتجو, سید امیر, فاطمی, سعید, ضیائی, سید علی. (1400). ارائه مدل جریان عبوری عابران پیاده در تسهیلات پیاده شهری با استفاده از الگوریتم‌های فراابتکاری (مطالعه موردی: شهر رشت). مهندسی عمران فردوسی, 34(4), 45-54. doi: 10.22067/jfcei.2022.73898.1088fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73898.1088
dc.identifier.urihttps://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_41752.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/943900
dc.description.abstractرفتار عابران‌پیاده نقش مهمی در طراحی تسهیلات پیاده به خصوص در مناطق پرتردد ایفا می‌کنند. یکی از این خصوصیات رفتاری، سرعت راه رفتن آنان از پیاده‌روها و پیاده‌راه‌ها شده می‌باشد؛ بنابراین مهم‌ترین اقدام قبل از هر چیز شناخت پارامترهای جریان عابران‌پیاده در هنگام عبور از تسهیلات مختلف شهری است. هدف از این پژوهش مدل‌سازی جریان عابران‌پیاده عبور از تسهیلات پیاده مختلف شهری (پیاده‌رو و پیاده‌راه) می‌باشد. از این‌رو با تصویربرداری از یک پیاده‌رو و یک پیاده‌راه، به جمع‌آوری اطلاعات 10210 عابرپیاده عبوری پرداخته شد. سپس با استفاده از مدل‌های رگرسیون و روش‌ الگوریتم ژنتیک، روابط جریان عابران‌پیاده از قبیل سرعت، نرخ جریان و چگالی مدل‌سازی شد. نتایج نشان داد که دقت مدل‌ها برای تسهیلات مختلف شامل پیاده‌رو، پیاده‌راه با استفاده از الگوریتم ژنتیک دارای دقت پیش‌بینی بالاتری نسبت به روش رگرسیونی و به ترتیب برابر با 9451/0 و9062/0 می‌باشند؛ بنابراین می‌توان در این زمینه الگوریتم ژنتیک را به عنوان یکی از روش‌های فراابتکاری که دارای دقت بیشتری می‌باشد، به عنوان مدل برتر معرفی کرد. fa_IR
dc.format.extent1095
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران فردوسیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73898.1088
dc.subjectعابر پیادهfa_IR
dc.subjectسرعتfa_IR
dc.subjectنرخ جریانfa_IR
dc.subjectرگرسیونfa_IR
dc.subjectروش الگوریتم ژنتیکfa_IR
dc.titleارائه مدل جریان عبوری عابران پیاده در تسهیلات پیاده شهری با استفاده از الگوریتم‌های فراابتکاری (مطالعه موردی: شهر رشت)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.fa_IR
dc.contributor.departmentعمران گرایش حمل‌ونقل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue4
dc.citation.spage45
dc.citation.epage54
nlai.contributor.orcid0000-0003-0812-3059
nlai.contributor.orcid0000-0002-3232-6561
nlai.contributor.orcid0000-0001-6179-8181


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد