| dc.contributor.author | عبدالمنافی رکنی, سید ابراهیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | ودادی, ترمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | سعادتجو, سید امیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | فاطمی, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | ضیائی, سید علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-01-10T14:39:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-03-30T14:39:06Z | |
| dc.date.available | 1402-01-10T14:39:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-03-30T14:39:06Z | |
| dc.date.issued | 2022-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-11-28 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-09-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عبدالمنافی رکنی, سید ابراهیم, ودادی, ترمه, سعادتجو, سید امیر, فاطمی, سعید, ضیائی, سید علی. (1400). ارائه مدل جریان عبوری عابران پیاده در تسهیلات پیاده شهری با استفاده از الگوریتمهای فراابتکاری (مطالعه موردی: شهر رشت). مهندسی عمران فردوسی, 34(4), 45-54. doi: 10.22067/jfcei.2022.73898.1088 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73898.1088 | |
| dc.identifier.uri | https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_41752.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/943900 | |
| dc.description.abstract | رفتار عابرانپیاده نقش مهمی در طراحی تسهیلات پیاده به خصوص در مناطق پرتردد ایفا میکنند. یکی از این خصوصیات رفتاری، سرعت راه رفتن آنان از پیادهروها و پیادهراهها شده میباشد؛ بنابراین مهمترین اقدام قبل از هر چیز شناخت پارامترهای جریان عابرانپیاده در هنگام عبور از تسهیلات مختلف شهری است. هدف از این پژوهش مدلسازی جریان عابرانپیاده عبور از تسهیلات پیاده مختلف شهری (پیادهرو و پیادهراه) میباشد. از اینرو با تصویربرداری از یک پیادهرو و یک پیادهراه، به جمعآوری اطلاعات 10210 عابرپیاده عبوری پرداخته شد. سپس با استفاده از مدلهای رگرسیون و روش الگوریتم ژنتیک، روابط جریان عابرانپیاده از قبیل سرعت، نرخ جریان و چگالی مدلسازی شد. نتایج نشان داد که دقت مدلها برای تسهیلات مختلف شامل پیادهرو، پیادهراه با استفاده از الگوریتم ژنتیک دارای دقت پیشبینی بالاتری نسبت به روش رگرسیونی و به ترتیب برابر با 9451/0 و9062/0 میباشند؛ بنابراین میتوان در این زمینه الگوریتم ژنتیک را به عنوان یکی از روشهای فراابتکاری که دارای دقت بیشتری میباشد، به عنوان مدل برتر معرفی کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1095 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران فردوسی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22067/jfcei.2022.73898.1088 | |
| dc.subject | عابر پیاده | fa_IR |
| dc.subject | سرعت | fa_IR |
| dc.subject | نرخ جریان | fa_IR |
| dc.subject | رگرسیون | fa_IR |
| dc.subject | روش الگوریتم ژنتیک | fa_IR |
| dc.title | ارائه مدل جریان عبوری عابران پیاده در تسهیلات پیاده شهری با استفاده از الگوریتمهای فراابتکاری (مطالعه موردی: شهر رشت) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. | fa_IR |
| dc.contributor.department | عمران گرایش حملونقل، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 34 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 45 | |
| dc.citation.epage | 54 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0812-3059 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0002-3232-6561 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-6179-8181 | |